6.1 C
Constanța
sâmbătă, februarie 27, 2021
Acasă Cultură Trenul de lux „Fulger-Pullman-Expres” ajungea de la Constanța la București în 3...

Trenul de lux „Fulger-Pullman-Expres” ajungea de la Constanța la București în 3 ore, acum 90 de ani

Pe 19 mai 1933 sosea în gara din Constanța, la 11:47, Trenul „Fulger-Pullman-Expres”, botezat Trenul Fulger „Regele Carol I” și supranumit Trenul „Albastru”. Era cursa de probă a unui tren de lux spre mare, rapid, pe ruta București Nord– Constanța, cu prelungire în perioada verii până la Carmen Sylva (azi Eforie). A circulat între anii 1933 și 1939. 

Fără să oprească în vreo stație, Trenul Fulger „Regele Carol I” a ajuns la Constanța cu trei minute mai repede de ora propusă, 12:00. Încântat de performanță, directorul Exploatării C.F.R., ing. Rusu, care s-a aflat în tren, a declarat că acesta ar putea parcurge distanța și în două ore și jumătate. Pentru a reuși să ajungă la destinație fără pauză, trenului i-a fost atașat un trender special (vagon sau corp comun cu locomotiva, care servea la depozitarea și transportul combustibilului și a apei necesare funcționării locomotivei).

Sursa Ziarul „Dacia”, ediția din 22 mai 1933 / Colecția Bibliotecii Județene Constanța

Prima cursă oficială cu pasageri a trenului de lux a avut loc trei zile mai târziu, duminică,  22 mai 1933, între orele 18:00 și 21:00, și s-a desfășurat tot din direcția București spre Constanța.

Vestea sosirii Trenului fulger „Regele Carol I” la Constanța cu primii pasageri a făcut înconjurul orașului, astfel că, un public numeros, alături de oficialitățile locale și mai marii C.F.R, au întâmpinat trenul „compus din vagoane Pullman și înzestrat cu tot confortul modern, la fel de elegant cu trenurile din străinătate”.

Detaliile tehnice ale trenului de lux. Tender de conceptie nouă, primul de acest fel la C.F.R.

Sursa: www.railnet.ro

În ziua inaugurării, precum și în primii ani de funcționare, Trenul Fulger „Regele Carol I” avea în compunere 3 vagoane-salon Pullman şi 2 vagoane de poştă şi de bagaje, fiind remorcat de locomotiva PACIFIC CFR 231.041 tip 2C1-h4.

Citește și: Business inedit. Un tânăr de 23 de ani a deschis primul atelier de curățare și recondiționare a încălțămintei din Constanța

În mod obișnuit, întregul traseu de 231 de km era parcurs în 3h și 15 min, trenul având o singură oprire la Fetești, pentru alimentarea locomotivei cu apă. Pentru eliminarea acestei opriri a fost comandat la Uzinele din Reșița un tender de tip nou cu o capacitate de 35mc apă. Aici a fost realizat noul tender, complet sudat, primul de acest fel la C.F.R. Prin eliminarea opririi în stația Fetești, timpul de mers s-a redus la 2h 57min, realizându-se o viteza comerciala de 78,3 km/h.

La inaugurarea trenului în 1933, vagonul de după locomotivă era un vagon prusac de bagaje cu cutie de lemn, model PPü 04.

Vagoanele destinate bagajelor erau amplasate la începutul și sfârșitul garniturii, pentru a proteja vagoanele de călători de călători de fumul locomotivei și pentru protecție în caz de impact.

Sursă: https://forum.lokomotiv.ro/, http://zona3d.ro/

Sursă foto deschidere articol: Ilie Popescu. Trenurile albastre ale regilor României. București: Club feroviar, p. 243, 2011

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Cele mai populare

„Trenul bordel” Constanța – Techirghiol – Eforie Sud

Vara anului 1930 avea să aducă în atenția autorităților din stațiunile de pe litoral o situație mai puțin întâlnită: în trenurile care circulau pe...

Teatrul de Stat Constanța intră în realitatea virtuală. Primul spectacol, duminică

Deși realitatea virtuală este un concept pe care îl cunoaștem asociat cu jocurile pe calculator, sfera de aplicabilitate este deosebit de vastă, iar mintea...

Cristina Rizea, despre finanțarea schitului Prodromu: „Cu un milion de euro se poate construi o creșă”

Parlamentarii au dezbătut zilele acestea proiectul inițiat anul trecut de PSD pentru finanțarea schitului Prodromu din muntele Athos. România dă bani de la bugetul...

Primărie vs. Academie. Amiralul Chițac a picat examenul parcărilor

Ordinul se execută, nu se discută. Cam așa a crezut amiralul (ales primar) că va reuși să implementeze un nou Regulament al parcărilor în...

Recent Comments