Anul acesta se împlinesc 95 de ani de la înfiinţarea primei subunități de pompieri militari în Dobrogea. Până la acel moment serviciile de urgență erau asigurate de polițiști, ajutați de hamali și sacagii din Portul Constanța.
Ca urmare a slabei organizări şi instruiri a pompierilor, în 1925 Primăria Constanța a întreprins demersurile necesare în vederea militarizării acestui serviciu. În acest sens, Primăria Constanța a trimis o adresă către comandantul Diviziei IX. Inspectoratul Pompierilor Militari a răspuns favorabil cererii primăriei, astfel încât, începând cu 1926 pompierii din Constanţa au fost militarizaţi, iar în fruntea serviciului a fost numit sublocotenentul Nicolae Picioruş.
Potrivit ISU Constanța, organizarea în sistem militar a pompierilor, cu caracteristicile acestuia (disciplină, rigoare, operativitate), s‑a dovedit a fi cea mai potrivită, astfel încât, în anul 1835, a fost constituită prima unitate de pompieri militari — Compania de Pompieri Iaşi, urmată la 1 iulie 1845 de Roata de pompieri Bucureşti şi mai apoi de unităţi în toate oraşele importante din ţară.
Așadar, anul 1926 poate fi considerat ca anul în care s‑a înfiinţat prima subunitate de pompieri militari în Dobrogea. Aceasta subunitate, a funcţionat sub egida primăriei până în 1949, când trece în cadrul trupelor Ministerului Afacerilor Interne (MAI) sub denumirea de Compania Pompieri Constanţa aparţinând, din punct de vedere organizatoric, de Grupul Regional de Pompieri Ploieşti.
Militarizarea pompierilor constănțeni a făcut obiectul unui reportaj al jurnaliștilor cotidianului „Dacia”, publicat în ediția din 10 noiembrie 1926. Din materialul prezentat, reiese că secția de pompieri a orașului, dintr-un „focar de infecție” se transformase „în cea mai perfectă stare de higienă și bună rânduială, încât corespunde perfect cerințelor unui adevărat local de pompieri”. Gazda ziariștilor a fost chiar șeful secției, sublocotenentul Nicolae Picioruş.
Dacă până în anul 1925 dormitorul cazărmii era dotat cu un singur pat comun pentru toți cei 12 pompieri, din 1926 acesta a fost dotat cu 30 de paturi individuale pentru „tot confortul necesar”. Tot în 1926 au fost ridicate mai multe corpuri de clădiri la serviciul pompierilor, în care funcționau: bucătăria, sala de mese, sala de cursuri, garajele și magazia pentru combustibil.
Echipamentul pompierilor constănțeni în 1926
Militarizarea pompierilor a însemnat și achiziția de noi mașini și echipamente, dar și repararea mașinilor vechi. Astfel, acum 95, pompierii constănțeni dispuneau de: o motopompă, o autopompă, două autocisterne, o pompă cu aburi, două pompe de mână, o scară turnantă de 20 de metri, un car cu unelte și patru turbine, având fiecare o capacitate de 1.500 l. Motopompa și mașinile noi erau marca „Girus”.
Pentru a folosi corect echipamentele, pompierii erau instruiți câte șase ore pe zi:
„De altfel, pe lângă îmbunătățirile materiale ce s-au făcut, se fac și îmbunătățiri de ordin moral. Soldații care compun secțiunea din Constanța, fac instrucție 6 ore pe zi. La instrucție, pe lângă că sunt învățați cum să procedeze la localizarea unui incendiu, li se mai face și educație morală. În afară de aceasta, în fiecare zi, soldații care nu știu carte învață să citească și să scrie”, mai arată ziarul „Dacia”.
Sursă foto: Domeniul public
Comentariile sunt închise.