Deși Legea Poliției Locale (155/2010) stabilește clar competențele acestei instituții, la Constanța polițiștii locali abuzează de funcție și se cred chiar organe de cercetare penală.
Un astfel de abuz pe care Poliția Locală Constanța l-a comis a fost făcut public chiar de ei, cu ajutorul Primăriei municipiului Constanța. Este vorba despre fotografierea la sediul Poliției Locale a unor suspecți depistați că vindeau substanțe interzise la un festival din Mamaia.
Din dorința de a capitaliza imagine și de a poza în apărătorii orașului, polițiștii locali și-au depășit clar atribuțiile prevăzute de lege.
Citește și: Pe cine slujește sau slugărește Poliția Locală Constanța?
Suspecți aliniați și fotografiați
Pe 29 aprilie, în zona Summerland, Festivalul Sunwaves, două persoane de sex masculin din municipiul București au fost depistate în timp ce ce ofereau spre vânzare substanțe de mare risc altor două persoane (una de sex masculin, cealaltă de sex feminin). Polițiștii locali au „procedat la interceptarea, legitimarea și conducerea la sediul Direcției generale poliția locală Constanța a persoanelor în cauză, în vederea întocmirii actelor procedurale, care ulterior, după întocmire, au fost înaintate organelor de urmărire penală competente”, explică Poliția Locală Constanța într-un răspuns către „Dobrogea Live”.
Citește și: Poliția Locală Constanța a ridicat ilegal mașini din zona Peninsulară timp de trei luni
Conform articolului 12 din Legea 155/2010: În cazul infracţiunilor flagrante, personalul poliţiei locale imobilizează făptuitorul, ia măsuri pentru conservarea locului faptei, identifică martorii oculari, sesizează imediat organele competente şi predă făptuitorul, pe bază de proces-verbal, în vederea continuării cercetărilor.
Articolul 293 din Codul de procedură penală spune clar că (3) În cazul infracţiunii flagrante organele de ordine publică şi siguranţă naţională întocmesc un proces-verbal, în care consemnează toate aspectele constatate şi activităţile desfăşurate, pe care îl înaintează de îndată procurorului. (4) Plângerile şi cererile prezentate în scris, corpul delict, precum şi obiectele şi înscrisurile ridicate cu ocazia constatării infracţiunii sunt puse la dispoziţia procurorului.
Așadar, Poliția locală putea face fotografii la fața locului, în momentul flagrantului, în cazul în care era necesar. Doar că, localii și-au exercitat „atribuții” pe care nu le au după ce au ajuns la sediu prin alinierea și fotografierea suspecților.
Trebuie menționat faptul că nu este primul caz în care Poliția Locală face acest lucru. Din dorința de a da bine în presă cu astfel de acțiuni (binevenite, în sine), „locala” abuzează de situație și își depășește atribuțiile stabilite de legiuitor.
Ce spune Poliția Locală Constanța
Dobrogea Live a cerut Poliției Locale să explice care este cadrul legal care permite fotografierea unor suspecți la sediul instituției, așa cum s-a întâmplat pe 29 aprilie.
„Sub aspectul fotografierii persoanelor depistate în săvârșirea infracțiunii, acest procedeu a vizat aspecte de fixare a împrejurărilor în care fapta a fost comisă, ulterior fiind întocmită și o planșă fotografică constituită într-o anexă la procesul-verbal de constatare a infracțiunii flagrante, documente ce au fost înaintate organului de urmărire penală specializat în cercetarea infracțiunilor la regimul drogurilor, în conformitate cu art. 61 alin. (4) și (5) din Codul de procedură penală”, spun polițiștii locali.
Citește și: Clădirea Poliției Locale Constanța, păzită cu agenți privați de pază. Explicațiile primăriei
Articolul 61 din Codul de procedură penală, la cele două alineate indicate de poliția locală spune: (4) Actele încheiate împreună cu mijloacele materiale de probă se înaintează, de îndată, organelor de urmărire penală.(5) Procesul-verbal încheiat în conformitate cu prevederile alin. (1) constituie act de sesizare a organelor de urmărire penală şi nu poate fi supus controlului pe calea contenciosului administrativ.
Abuzul Poliției Locale Constanța
Așadar, cadrul legal impune Poliției Locale să predea „de îndată” mijloacele de probă materială ale infracțiunii constatate, nicidecum fotografierea suspecților la sediul instituției care nu are cum să constituie un mijloc de probă a unui flagrant realizat cu câteva ore sau zeci de minute înainte.
„În ceea ce privește postarea pe unele site-uri de socializare a unor fotografii (blurate la față) cu persoanele depistate în săvârșirea infracțiunii, situația a avut în vedere dezideratul de a aduce la cunoștința publică riscurile la care se expun persoanele care încalcă legea, activitatea ce se circumscrie rolului de prevenție pe care ne dorim să îl desăvârșim, situație care, sub nici o formă, nu poate aduce atingere principiului constituțional al legalității”, mai spune Poliția Locală Constanța.
Indiferent dacă au fost blurate sau nu acele fotografii atunci când au fost transmise către public, subiectul abuzului îl constituie faptul că aceste fotografii s-au realizat fără ca Poliția Locală să aibă această competență, adică, prin săvârșirea unui abuz.
Articolul 34 din legea Poliției Naționale spune: (5) Atunci când măsurile prevăzute nu au permis stabilirea identității, pentru realizarea acestui scop, polițistul este îndreptățit să procedeze la: b) fotografierea, luarea și procesarea amprentelor, semnalmentelor și semnelor particulare ale persoanei.
Așadar, fotografierea unor suspecți în afara momentului de flagrant se face de către Poliția Națională doar atunci când nu se poate stabili identitatea unei persoane. Or, Poliția Locală Constanța nu este Poliție Națională!