Mamaia Sat, bucata de pământ străjuită pe de o parte de Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari, de alta de lacul Siutghiol și de șoseaua care leagă stațiunea Mamaia de Năvodari, a fost preferată, în urmă cu 10-15 ani de multe familii care își doreau un loc liniștit unde să trăiască. Doar că, în ultimii ani, Mamaia Sat a fost devorată de rechinii imobiliari, iar tabloul de la fața locului este dezolant.
Liniștea celor care credeau că pot trăi la curte s-a terminat. Zeci și zeci de blocuri se ridică pe fiecare bucată de pământ din Mamaia Sat fără nicio regulă, fără nicio logică, fără ca cineva să gândească un plan urbanistic sănătos pentru dezvoltarea acestui loc. Primăria Năvodari este cea care a „binecuvântat” toate construcțiile din zonă și care invocă fel de fel de explicații pentru haosul care domnește în Mamaia Sat.
„A devenit o mahala”
Cei care și-au construit case pe vremea când Mamaia Sat era chiar un „sat” ce aparținea de orașul Năvodari sunt acum disperați. Viața lor liniștită s-a terminat. De dimineața până seara văd doar utilaje de construcții, muncitori, șantiere și haos.
„Din 2015, în fiecare an Primăria Năvodari ne promite că o să avem străzi asfaltate aici. Acum, ne spun, din nou, aceeași poezie. Ne-am săturat. Avem vecini care și-au pietruit singuri porțiuni de stradă. Străzile au fost distruse de mașinile și utilajele dezvoltatorilor imobiliari care construiesc blocuri. Când plouă e un dezastru”, ne spune un locuitor.
Într-adevăr, străzi asfaltate în zonă nu sunt, iar starea drumurilor pietruite sau de pământ este groaznică. Dar, problemele celor din Mamaia Sat nu se termină aici.
„Avem necazuri și cu canalizarea. RAJA a făcut un studiu în 2016, când a demarat un mare proiect pe fonduri europene. Dar de atunci au apărut, cred, peste 10.000 de noi unități locative. Credeți că va rezista canalizarea RAJA? Mamaia Sat stă pe un butoi cu … fecale. Sunt zone unde țevile refulează pe stradă”, povestește altcineva. În schimb, RAJA dă asigurări că rețeaua de canalizare „va face față” tuturor utilizatorilor.
Citește și: VIDEO Mamaia Sat, locul de la malul mării unde mirosul de fecale este acoperit de nepăsare
Haosul noilor construcții este vizibil la tot pasul. Nimic nu pare să urmeze vreo logică, vreo rânduială. Ai impresia că dezvoltatorul imobiliar a construit ce a vrut, unde a vrut, deși trăim într-o țară care, teoretic, are legi.
„Lângă casa mea se construiește un bloc. Au ajuns la etajul patru, dar nu se vor opri. În fiecare zi cad materiale de construcție la mine în curte, de gălăgie nu mai vorbesc. Mi-am instalat un sistem fotovoltaic degeaba. Acum nu mai am soare, acum am blocuri care umbresc. Totul pleacă de la lipsa unui PUG (Plan Urbanistic General). Au distrus Mamaia Sat, locul acesta a devenit o mahala în care nu mai ai cum să trăiești cu familia”, spune un bărbat care și-a construit o casă în Mamaia sat crezând că va trăi în liniște și armonie cu natura, nu cu betoanele și blocurile.
Oamenii dau vina pe Primăria Năvodari, pe complicități, interese și chiar acuză că haosul construcțiilor ar putea avea la bază anumite acte de corupție. Spun că plătesc taxe și impozite foarte mari, dar nu li se întoarce niciun leu sub formă de investiții în infrastructură. Primăria nu a investit, spun ei, niciun leu în ceea ce înseamnă străzi, trotuare, spații verzi, locuri de joacă, iluminat, rețele de utilități etc.
Primăria Năvodari are explicații pentru toate
Pentru toate aceste nemulțumiri am cerut explicații de la Primăria orașului Năvodari, cea care administrează Mamaia Sat și Mamaia Nord, despre care „Dobrogea Live” a scris că este o stațiune în care se construiește masiv ilegal.
Revenind la Mamaia Sat, acolo unde PUG-ul expirat demult, dar în baza căruia se dau în continuare Autorizații de Construire, prevede un regim de înălțime de P+4, dar în realitate toți rechinii imobiliari construiesc P+6 sau chiar mai multe etaje, Primăria susține că totul este legal.
Cotigi Giorgiana, arhitecta șefă a orașului Năvodari, explică faptul că investitorii imobiliari, prin elaborarea de PUZ-uri, au beneficiat de „derogări de la reglementările urbanistice”, sau că un articol din Legea 50/1991 (Legea construcțiilor) permite lucrări de supraetajare a construcțiilor cu încă un etaj, o singură dată (în suprafață de maximum 20% din suprafața construită). Dar aceste explicații sunt contrazise de imobilele construite care au mai mult de un etaj peste P+4.
Orașul Năvodari are un PUG din …. 1994
De asemenea, arhitecta șefă ne face cunoscut faptul că se află în procedură de elaborare un nou Plan Urbanistic General (PUG). Până când acesta va fi gata (cel mai devreme 2026), Mamaia Sat, Mamaia Nord și restul orașului se „dezvoltă” în baza unui PUG ce datează, o parte, din 1994 și, altă parte, din 2004. Deși acest PUG a expirat demult, primarul Florin Chelaru (PSD) are grijă, cu complicitatea majorității din Consiliul Local, să-l tot prelungească pe perioade determinate de timp.
De acest PUG vechi de 30 de ani beneficiază rechinii imobiliari care construiesc atât pe malul mării, cât și pe malul lacului Siutghiol ce vor și cum vor, nederanjați de autoritățile locale sau centrale.
Primăria Năvodari: În Mamaia Sat vor fi străzi asfaltate
Revenind la răspunsurile primite din partea primăriei, administrația locală susține că în ultimii ani în Mamaia Sat s-au făcut doar „reparații curente, nu investiții în lucrări de asfaltare”, deoarece pe străzile din Mamaia Sat nu existau rețele de canalizare, iar RAJA (compania de apă a județului Constanța) va finaliza în 2024 un proiect de extindere a rețelei de apă potabilă și de canalizare. După racordarea locuitorilor la rețelele de apă și canalizare, Primăria Năvodari „are în vedere demararea unui proiect pentru asfaltarea străzilor din Mamaia Sat”.
Mai mult chiar, reprezentanții Direcției Achiziții – Management Programe din primăria Năvodari spun că orașul are în implementare un proiect de asfaltare tramă stradală zona Mamaia Sat, în valoare de 16,5 milioane de lei, proiect finanțat prin Programul „Anghel Saligny”. Proiectul presupune asfaltarea a aproximativ 10.000 de metri de stradă și, deocamdată, se află în stadiul de finanțare aprobată- studiu de fezabilitate. Primăria promite că în 2024 se va semna constructul de execuție a lucrărilor, iar aceste nu vor dura mai mult de 8 luni.
Restul străzilor din Mamaia Sat, care nu sunt vizate de proiectul amintit, vor fi, cândva, asfaltate cu bani de la bugetul local. Primăria nu spune când, dar recunoaște că Mamaia Sat este o „zonă care trebuie să beneficieze de investiții majore în infrastructură”.
În ceea ce privește rețeaua de iluminat public stradal, administrația spune că ea există încă din anul 2016.
Poliția Locală Năvodari spune că, în ultimii 33 ani, a constatat 22 de contravenții în Mamaia sat la construcții ridicate fără autorizație sau cu încălcarea acesteia. Pentru toate acestea, arhitectul șef al orașului a aplicat sancțiuni, conform legii 50/1991.