Marea NeagrăÎn anul 1458 a fost consemnat primul vas pe Marea Neagră intrat...

În anul 1458 a fost consemnat primul vas pe Marea Neagră intrat în carantină din cauza unei epidemii

Printre primele știri de anul acesta legate de virusul COVID-19, au fost și intrarea în carantină a echipajelor și pasagerilor unor vase pe care se aflau persoane suspecte de infectare cu noul coronavirus. Se pare că această acțiune a autorităților, inedită pentru mulți dintre noi, nu a fost una în premieră în istorii lumii, și, în special, în bazinul Mării Negre.

Marea Neagră a fost dintotdeauna periculoasă pentru vasele care o tranzitează, în special din cauza schimbărilor rapide de vreme și a curenților puternici care formează valuri dintre cele mai mari și violente. De aici i se trage și numele pe care îl poartă astăzi.

Dacă pericolul vremii imprevizibile este prezent în continuare, în secolele trecute pe cei ce călătoreau pe Marea Neagră îi așteptau și alte necazuri. De la pirați și corsari, care atacau doar inamicii statului din care făcea parte, la opresiuni militare pe mare și acțiuni ostile pe țărm, la bolile necruțătoare pe care le puteau dobândi în porturile în care acostau.

Astfel, la 1458, în urma izbucnirii unei epidemii de ciumă la Trapezunt (fost oraș pe țărmul turcesc al Mării Negre), apare prima consemnare a unui vas băgat în carantină pe Marea Neagră din cauza unei epidemii, înainte de a intra în portul din Caffa (azi în Crimeea). Este vorba despre un vas genovez.

Informația o  aflăm din articolul „Factori de risc ai navigației în Marea Neagră, în secolele XIII-XIV, scris de Andreea Atanasiu Găvan, în „Analele Dobrogei”, volumul 2006-2008.

Andreea Atanasiu Găvan consemnează că, până la intrarea în carantină a vasului genovez la Caffa, în 1458, au fost mai multe situații în care, prin marinari și pasageri s-au răspândit diferite boli, în și din porturile de la Marea Neagră. Un exemplu în acest sens este cazul a 8 vase genoveze, care, după o incursiune pe Marea Neagră, în 1347, de unde marinarii se îmbolnăviseră de ciumă, în portul din Genova au ajuns doar patru nave, ai căror membri au murit până la ultimul din cauza aceste boli. Andreea Atanasiu Găvan precizează că prin echipajele acestor vase s-a răspândit ciuma în Europa.

Se pare că acest episod a condus până la urmă la introducerea metodei carantinei, atât la genovezi, cât și la venețieni, pentru toate navele suspecte că ar avea la bord oameni bolnavi de maladii contagioase.

Sursă foto: Wikipedia

Doneaza pentru sustinerea DobrogeaLive

Urmărește-ne pe: