13.4 C
Constanța
luni, iunie 14, 2021
AcasăCulturăCele cinci tentative eșuate de a distruge cu bombe podul de la...

Cele cinci tentative eșuate de a distruge cu bombe podul de la Cernavodă

Simbol al Dobrogei și al revenirii acesteia la România, podul feroviar „Regele Carol I” de la Cernavodă a supraviețuit mai multor încercări de a fi distrus.

Construite între 1890 și 1895, podurile de la Cernavodă și Brațul Borcea, alcătuiau complexul de poduri cu a treia dimensiune ca lungime din lume. Lucrările de proiectare și de execuție au fost conduse de inginerul Anghel Saligny, sub supravegherea Regelui Carol I.

Pentru a rupe Dobrogea de restul țării au fost mai multe tentative de a îl distruge, atât în timpul celor două războaie mondiale, cât și în perioada interbelică, atât de soldați români, cât și de inamici sau dușmani ai țării.

Prima tentativă

În timpul retragerii armatei române din Dobrogea în Primul Război Mondial, în toamna anului 1916, pentru a încetini avansul trupelor germano-turco-bulgare, soldații români au primit ordinul de a distruge complexul de poduri de la Cernavodă și Borcea, dar, au reușit să pună la pământ doar podul de pe Brațul Borcea. Ulterior avariile au fost reparate de Maschinefabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) din Germania, iar pe Brațul Borcea, în anul 1921, autoritățile române au inaugurat un nou ansamblu.

Un atentat dejucat

Ziarul constănțean „Dacia”. Sursa Biblioteca Județeană Constanța

10 ani mai târziu, pe 3 martie 1926, Serviciul Special al Siguranței din Constanța, în urma unui pont anonim, a descins într-o locuință din municipiul Constanța, unde a confiscat „20 de pachete mari cu dinamită”, după cum ne arată ediția din acea zi a ziarului constănțean „Dacia”.

Tot de aici aflăm că cele două persoane arestate în urma percheziției făceau parte „dintr-o ramură a rețelelor comuniste-teroriste”, a căror activitate se desfășura pe atunci „în Balcani și Dobrogea”.

În urma interogatoriilor, cei doi suspecți au mărturisit că au furat explozibilul de pe vasul englezesc „Grondo”, acostat în portul Constanța, iar acesta urma să fie folosit pentru dinamitarea podului de la Cernavodă, dar și a unor vase din port.

Vasul „Grondo”. Sursă foto hhtandn.org

Ultimele încercări

Ultimele trei tentative de distrugere a podului de la Cernavodă au avut loc în Al Doilea Război Mondial. Prima s-a petrecut pe 22 iunie 1941, când o escadrilă de avioane Polikarpow I-16 a lansat bombe asupra lui, dar fără să îl nimerească.

Ulterior, pe 10 august 1941, după ce orașul Cernavodă fusese bombardat în prealabil, o escadrilă de avioane sovietice a lansat trei bombe asupra podului. Avariat grav, prin ruperea unor bare, podul a rezistat unui nou atac în aceeași zi, fiind distrusă doar porțiunea de cale ferată dintre pod și gara Cernavodă, dar și conducta de petrol.

Și de această dată podul a fost reparat de inginerii de la firma Maschinefabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) din Germania, alături de cei de la CFR. Lucrările de restaurare au durat patru luni.

 

Cele mai populare

Recent Comments