CulturăȘtiați că în orașul Constanța a existat aeroport? Iată unde și în...

Știați că în orașul Constanța a existat aeroport? Iată unde și în ce perioadă

Puțini cunosc faptul că în orașul Constanța, pe terenul actual al CET Constanța, în perioada interbelică a fost construit un aeroport, dispărut după inaugurarea Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu”, în anii ’60.

Aerodromul din Constanța se păstrează în memoria colectivă cu numele de Aerogara Constanța sau Aeroportul Palace, ultimul nume provenind de la cartierul învecinat și fostul sat, Palas. Practic, aeroportul a prins viață între cartierele Viile noi și Palas, între anii 1933 și 1936.

Iată cum a început totul

Fostul hangar al aerogării, transformat azi în sală de sport

Primele preocupări pentru amenajarea unui aeroport în orașul Constanța, după cum aflăm din ziarul  constănțean „Dacia”, păstrat în colecțiile Bibliotecii Județene Constanța, au avut loc acum 89 de ani, când, pe 12 septembrie 1931, la Prefectura Județului Constanța a avut loc o ședință în acest sens, cu toți reprezentanții autorităților civile și militare, ședință la care a participat și maiorul Sturza, însărcinat cu coordonarea proiectului.

Locul a fost ales pe actualul teren al CET – Constanța, pe care sunt ridicate și bine cunoscutele furnale din oraș. Până în anul 1930 terenul a aparținut Societății „Româno-Americană”, și, în urma exproprierii de către Ministerul de domenii, a fost vândut Societății „Astra Română”. Negocierile autorităților cu Societatea „Astra Română” pentru obținerea terenului au durat până la sfârșitul lunii decembrie a aceluiași an, când, în urma unui schimb de teren, s-a ajuns la o înțelegere.

La ședința din 12 septembrie 1931, maiorul Sturza a explicat necesitatea unui aeroport la Constanța:

„Astăzi, în străinătate, zeci de călători voiajează pe calea aerului, metodele noi și perfecționările în tehnica avioanelor, asigurând acestor transporturi toate garanțiile de siguranță.

Sesizate de aceasta, toate țările au trasat marile căi aeriene. Polonia a dat o deosebită importanță politicei aeriene. În 1929 ea a încheiat convenția aeriană cu România, stabilind o legătură între Marea Baltică și Constanța. Mijloacele financiare reduse nu ne-au permis să trimitem însă tricolorul nostru de la Constanța spre Baltică.

(…) Orașul Constanța are norocul să fie capul liniei Baltica – Marea Neagră. Linia Paris – Barcelona – Zagreb – București va fi făcută până la Constanța. Experiențele făcute anul acesta cu linia București – Balcic – Constanța, ne-au arătat posibilitățile de desvoltare”.

Printre alte hotărâri luate în ședința din 12 septembrie 1931 s-au mai numărat: adresarea unei cereri către Ministerul Armatei, pentru obținerea unor fonduri, suplimentarea bugetului local al Constanței pe anul 1932 cu suma de 500.000 lei pentru începerea lucrărilor și înființarea unui comitet care să ducă la bun sfârșit proiectul. Dintre toți ce prezenți, doar o singură persoană a refuzat să facă parte din comitet, și anume, viitorul amiral Ioan Bălănescu, pe atunci comandantul Diviziei de Mare.

Planurile aeroportului au fost aprobate pe 25 februarie 1933, iar recepția lucrărilor a avut loc pe 16 iulie 1936. Proiectul aerogării a fost realizat de arhitectul Constantin Dragu, potrivit UCT media.

Aerogara a funcționat până la începutul anilor 1960, când, odată cu inaugurarea Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu”, pe terenul respectiv au fost construite două grupuri energetice, puse în funcțiune în anii 1970, respectiv 1971.

Ultimul director al Aerodromului Constanța, generalul maior aviator Gheorghe Constantina, a fost, totodată, și primul director al Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu”, fiind între 1958 și începutul anilor 1960, directorul ambelor aeroporturi.

O parte dintre clădirile care au făcut parte din complexul aerodromului se mai pot vedea și astăzi, iar hangarul a fost transformat în sală de sport.

Galerie foto, sursa Dobrogea Live:

Sursă foto deschidere constantareala.ro

Doneaza pentru sustinerea DobrogeaLive

Urmărește-ne pe: