ActualitateCum se poate stopa „afacerea vizelor de flotant” pentru școli de fițe....

Cum se poate stopa „afacerea vizelor de flotant” pentru școli de fițe. Un deputat propune modificarea Legii învățământului preuniversitar

Fiecare început de an școlar readuce în discuție „afacerea vizelor de flotant” la care recurg anumiți părinți pentru a-și înscrie copiii la școli considerate mai bune sau mai „fițoase”. Nu de puține ori, cum a fost și cazul unor școli din municipiul Constanța, elevii care domiciliază în zona de jurisdicție a unei astfel de școli rămân pe dinafară deoarece locurile sunt ocupate de cei cu vize de flotant.

Problema vizelor de flotant pentru înscrierea în unitățile de învățământ este veche, iar Ministerul Educației nu a făcut nimic pentru ca situația să intre în normalitate. Mai mult, a reușit să insereze în textul Ordinului nr. 3.445 din 17 martie 2022 (metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar) faptul că prin domiciliu se înțelege inclusiv reședința.

Prin urmare, Ministerul Educației promovează practica stabilirii fictive a domiciliului prin intermediul vizelor de flotant”, spune deputatul Bogdan Bola (Forța Dreptei), cel care a inițiat acum modificarea Legii Învățământului pentru ca astfel de „afaceri cu vize de flotant” să nu-și mai aibă locul.

Citește și: Directoarea școlii dintr-o comună constănțeană, aleasă „Profesor al anului 2023” pentru învățământul preuniversitar

În proiectul legislativ inițiat de Bogdan Bola și depus la Senat, deputatul arată că articolele 87 și 88 din Codul Civil definesc foarte bine termenii de „domiciliu” și de „reședință”. Astfel, domiciliul persoanei fizice, în vederea exercitării drepturilor şi libertăților sale civile, este acolo unde aceasta declară că îşi are locuinţa principală. Reşedinţa persoanei fizice este în locul unde îşi are locuința secundară. De asemenea, potrivit art. 92 din Codul Civil: (1) Domiciliul minorului care nu a dobândit capacitate deplină de exerciţiu în condiţiile prevăzute de lege este la părinţii săi sau la acela dintre părinţi la care el locuieşte în mod statornic.

Astfel, se poate observa că dispozițiile din metodologia aprobată de Ministerul Educației sunt contrare Codului civil deoarece stabilesc că domiciliul are în vedere şi reşedinţa şi nu domiciliul minorului conform Codului Civil. De altfel, nu există nicio rațiune pentru care înscrierea unui copil să se realizeze la LOCUINŢA SECUNDARĂ a părintelui, ceea ce ar echivala cu un efort suplimentar pentru transportul copilului la şcoală, care generează şi trafic suplimentar”, spune deputatul.

Citește și: Afaceri cu iz penal la o grădiniță din Constanța: Un privat își construiește pe terenul primăriei, fără licitație publică, o sală de sport

Pentru a pune capăt acestui fenomen, generat şi încurajat de Ministerul Educaţiei, Bogdan Bola propune completarea art. 19 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 cu următorul text: ‘înscrierea şi înmatricularea în învăţământul preşcolar şi primar a elevilor se face la unitatea de învăţământ cea mai apropiată de locuinţa copilului, definită potrivit art 92 şi art. 496 din Legea nr. 287 din 17 iulie 2009 privind Codul civil.”

În acest fel, înscrierea copiilor în învățământul preşcolar şi primar nu se va mai face după reşedinţa (fictivă) a părinţilor, ci după domiciliu, care este mai greu de schimbat şi care are implicaţii mai mari pentru părinţi în cazul în care vor, în mod fictiv, să îl schimbe”, concluzionează Bogdan Bola, Forța Dreptei.

Citește și:

Doneaza pentru sustinerea DobrogeaLive

Urmărește-ne pe: