Județul Constanța are, din luna martie, o Asociație de Dezvoltare Durabilă (ADD) înființată de Consiliul Județean și Primăria Municipiului Constanța. Președintele acestei Asociații este Ana-Maria Vătămanu, o persoană puțin cunoscută la nivelul comunității constănțene. Ea a fost numită în funcție printr-o dispoziție a președintelui Consiliului Județean Constanța, Mihai Lupu.
Conform CV-ului pus la dispoziția „Dobrogea Live” de către Ana-Maria Vătămanu (41 de ani), aceasta locuiește în București și și-a început cariera profesională în anul 2006, ca project manager la SC Metropol Grup SRL.
În perioada 2008-2009 a fost referent la Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice – A.N.R.S.C, apoi, în perioada 2009-2012 responsabil direct al departamentului juridic; gestionarea relației directe cu autoritățile publice locale al VT Consulting Group (companie specializată în consultanță în afaceri).
Timp de opt ani (2013-2021), Ana-Maria Vătămanu a fost director general al Fair Cons Activ SRL, firmă care se ocupă tot de consultanță în domeniul afacerilor.
Citește și: Asociația de Dezvoltare Durabilă Constanța a cheltuit 255.000 de lei, bani publici, pentru imagine
Președintele ADD Constanța este licențiată în științe juridice (2002-2006) – Facultatea de Drept din cadrul Universității Titu Maiorescu din București – și deține un certificat de evaluator de proiecte și unui de expert în achiziții publice.
Conform Consiliului Județean Constanța, Asociația de Dezvoltare Durabilă are un buget anual estimat de aproape 3 milioane de lei, mare parte din această sumă (aproximativ 2 milioane) fiind asigurată de cele două instituții publice fondatoare (CJC și Primăria Constanța).
INTERVIU
Dobrogea LIVE: De ce este necesară o Asociație de Dezvoltare Durabilă pentru județul Constanța?
Ana-Maria Vătămanu: Unul dintre scopurile principale ale Asociației de Dezvoltare Durabilă (ADD) Constanța, definit chiar prin Statutul organizației, este sprijinirea administrației publice locale în implementarea Strategiei durabile de dezvoltare a județului. Este vorba despre o Strategie asumată de Consiliul Județean Constanța și de Primăria Constanța, pentru perioada 2021 – 2027. Această strategie a fost făcută la inițiativa autorităților publice locale, a fost pusă în dezbatere publică (pe site-ul CJ Constanța) și completată, ulterior, cu proiecte care au venit dinspre societatea civilă, dinspre mediul de afaceri etc.
Asociația de Dezvoltare Durabilă Constanța, tocmai prin „flexibilitatea” pe care o ore o organizație de acest tip în înfăptuirea actului administrativ – dacă ne gândim doar în raport cu birocrația și lentoarea funcționării sistemului de stat românesc – ajunge cu mai mare ușurință la experți din diferite domenii, specialiști cu ajutorul cărora poate fi și este deja sprijinită implementarea Strategiei de dezvoltare a județului.
Dar acesta este doar un singur exemplu, pentru că scopul înființării ADD Constanța, sau necesitatea existenței acestei Asociații, este de a veni în sprijinul tuturor administrațiilor publice locale din județ, prin oferirea de consultanță pentru atragerea de finanțări pe diverse proiecte dedicate comunității, prin implementarea acestor proiecte, prin conectarea cu potențiali investitori etc.
Însă acest model de asociație-partener pentru administrațiile publice locale nu există doar în Constanța, ci vom regăsi astfel de asociații, orientate poate și spre alte domenii decât cel definit în Statutul nostru, și în alte județe din țară, precum Bihor sau Brașov.
Care sunt principalele obiectiveale ADD?
Așa cum este prevăzut și în Statutul ADD Constanța, dar și cum am precizat anterior, obiectivul nostru principal este sprijinirea dezvoltării economico-sociale a județului Constanța. Asta este ceea ce urmărim cu interes maxim. Tot în Statutul ADD Constanța, la care ne raportăm în permanență, pentru că este „manualul” după care funcționăm, sunt prevăzute toate obiectivele pe care le urmărim. Vă pun la dispoziție și Statutul ADD Constanța, pentru a-l putea consulta.
În acest moment, ce proiecte aveți în lucru?
În momentul acesta, la doar trei luni de când ADD Constanța funcționează efectiv, putem vorbi despre următoarele proiecte ample pe care le avem în lucru:
- Reabilitarea și modernizarea oborului din General Scărișoareanu;
- Ruta ocolitoare Lac Techirghiol, pe traseul Tuzla – DJ 391 🡪 DJ 393 –Techirghiol;
- Dezvoltarea învățământului dual. Precizez că acest proiect a demarat efectiv odată cu începerea anului școlar 2021 – 2022, prin înființarea unei clase de acest tip, la Liceul „I.N. Roman”. Acest proiect l-am realizat în parteneriat cu UMEX și cu Alianța pentru dual.
Cum vor fi cheltuiți banii pe care-i primiți de la CJ Constanța și Primăria Constanța? Care este fondul de salarii și câți angajați aveți în acest moment?
Conform Statutului, bugetul ADD Constanța este alcătuit din cotizațiile și contribuțiile celor doi membri fondatori, CJ Constanța și Primăria Constanța, iar banii sunt destinați finanțării cheltuielilor de funcționare a Asociației. Aceste sume sunt reprezentate, în cea mai mare parte, de plata salariilor și de acoperirea cheltuielilor curente. Tot conform Statutului ADD Constanța, sumele de bani necheltuite până la sfârșitul anului reprezintă excedent și vor fi utilizate pentru finanțarea funcționării instituției în anul următor.
Conform bugetului ADD Constanța, stabilit de cei doi membri fondatori, prin hotărâri de CJ și de CL, fondul lunar de salarii al instituției este în valoare brută de 355.738 de lei, iar organigrama prevede un număr de 42 de angajați. În acest moment, tocmai pentru că urmărim bunele practici în gestionarea banului public și ne interesează eficiența ADD și plus valoarea pe care o poate aduce comunității constănțene, din cele 42 de posturi pe care le avem la dispoziție am acoperit 9 posturi. Schema de personal o vom completa treptat, strict în funcție de proiectele pe care le vom implementa. Totodată, selecția personalului se va face transparent, în baza unor concursuri pentru acoperirea posturilor vacante.
Care credeți că sunt atuurile dvs. care au stat la baza numirii în funcția de președinte ADD?
„Portretul” președintelui Asociației de Dezvoltare Durabilă Constanța a fost definit, așa cum s-a precizat și public încă din momentul înființării instituției, de reprezentanții celor doi membri fondatori, respectiv Consiliul Județean Constanța și Primăria Constanța. S-a urmărit, în special, ca cel desemnat în această funcție să aibă experiență în atragerea de finanțări și în implementarea proiectelor dedicate comunităților publice locale, să aibă experiență în munca efectivă cu administrațiile locale, fără a fi neapărat parte din sistemul public, și să nu fie membru al unui partid politic. CV-ul meu, pe care vi-l pun la dispoziție, m-a ajutat să îndeplinesc toate aceste criterii, lucru care a dus la propunerea pe care am primit-o din partea oficialilor județului de a fi președintele ADD Constanța.
Sunteți sau ați fost membru vreunui partid politic? Dacă da, care?
Nu sunt membru al niciunui partid sau formațiune politică. Am cochetat cu politica, în anul 2011, când m-am înscris în fostul PD-L, însă fiind antreprenor și având ca prioritate proiectele ce țineau de profesia mea, nu am avut timpul necesar pentru a mă dedica în vreun fel activităților politice. Din acest motiv, scurta perioada în care am fost membru al PD-L s-a încheiat tot în anul 2011, neavând niciodată vreo funcție în acest partid și nebeneficiind de nicio funcție publică care să poată deriva din calitatea de membru de partid. De altfel, de-a lungul întregii mele cariere, am lucrat doar în sistemul privat românesc, fiind antreprenor până la momentul numirii mele în funcția de președinte al ADD Constanța. Subliniez că nici până în 2011, când am cochetat, așa cum spuneam, cu politica, și nici după momentul PD-L nu am mai fost membru al vreunui partid, neavând tangențe cu viața politică.
Care credeți că sunt domeniile în care ADD se poate implica cel mai mult în sprijinul comunităților locale și cum veți face acest lucru?
Așa cum am precizat anterior, dar și cum prevede Statutul instituției, ADD Constanța sprijină comunitățile locale prin:
– acordarea de consultanță pentru implementarea de politici publice, proiecte, investiții, în vederea derulării de programe de finanțare naționale și internaționale;
– acțiuni de promovare și de stimulare a dezvoltării durabile a județului;
– organizarea de activități, parteneriate, cursuri, sesiuni de informare și de pregătire cu privire la surse de finanțare posibile în vederea rezolvării problemelor cu care se confruntă județul etc.
sursa foto: Consiliul Județean Constanța