Afaceristul Sorin Ștefănescu a demolat o clădire cu valoare istorică situată lângă Lupoaica din centrul vechi al Constanței, și a păstrat din ea doar fațada expusă la stradă, deși autorizația de construire eliberată inițial de primărie prevedea lucrări de consolidare și reabilitare a clădirii. Ulterior, beneficiarii proiectului s-au prezentat la Direcția Urbanism unde au prezentat un document conform căruia clădirea este în pericol de prăbușire. Astfel, pe 20 decembrie Primăria Constanța a dat undă verde la demolarea frumoasei clădiri.

Clădirea din care au mai rămas doar doi pereți exteriori a fost construită în 1890 și a aparținut renumitei familii de ingineri de origine greacă Frangopol până acum câțiva ani, când intră în proprietatea companiei Model Constanța, controlată de Sorin Ștefănescu și familia acestuia, cunoscută pentru firmele Tonis Trade și Doris Trading.

Anul trecut, Model Constanța SA primea de la Primăria Constanța certificatul de urbanism în vederea consolidării, amenajării interioare și punerii în valoare a clădirii, iar la sfârșitul lui 2024 municipalitatea a emis autorizația de construire.

Fiind o clădire cu valoare istorică, situată pe vatra Cetății Tomisului, proiectul de reabilitare trebuia să primească avizul Direcției Județene pentru Cultură (DJC), astfel că pe 12 decembrie 2024 proiectantul angajat de beneficiar a prezentat planurile clientului în fața Comisiei Zonale ale Monumentelor Istorice (CZMI) din cadrul instituției de cultură.
După cum se poate observa în extrasul de mai jos, specialiștii din cadrul CZMI au respins proiectul și au solicitat beneficiarului să revină cu clarificări.

Prin urmare, proiectul nu a primit avizul Direcției Județene pentru Cultură, obligatoriu pentru emiterea autorizației de construire.
Cu toate acestea, pe data de 20 decembrie 2024, la 8 zile după ce Direcția Județeană pentru Cultură a respins proiectul, Primăria Constanța eliberează autorizația de construire fără avizul instituției de cultură, care conform legii trebuia să figureze în cerințele certificatului de urbanism.

La scurt timp proprietarii au început demolarea clădirii istorice, lăsând în picioare doar fațada dinspre Lupoaică și cea dinspre bulevardul Tomis.
L-am contactat pe Alexandru Florian Mălai, proiectantul care a prezentat planurile proprietarilor în fața CZMI, să-l întrebăm cum de a ajuns să obțină autorizație de construire fără avizul Direcției pentru Cultură, iar acesta a spus că va reveni cu explicații. Nu a revenit.
Primăria Constanța este complice
De subliniat că terenul de 287 mp de sub fosta clădire se află în proprietatea Primăriei Constanța, care l-a transmis în superficie societății Model Constanța SA în urmă cu un an.
Potrivit Regulamentului privind darea în superficie adoptat în urmă cu câteva luni de municipalitate, titularul dreptului de superficie poate aduce modificări construcției doar cu acordul proprietarului terenului, în cazul nostru Primăria Constanța.

Superficia a fost transmisă recent de la societatea Model Constanța SA către o parte dintre asociații acesteia – Sorin Ștefănescu și Emilia Mirela Ștefănescu, aspect care trebuia comunicat primăriei în termen de 30 de zile.
Sorin Ștefănescu este socrul medaliatului olimpic la înot Răzvan Florea, care în mandatul 2016-2020 a fost consilier municipal din partea PSD. Soția sa, Oana Florea, este acționar în cadrul Model Constanța SA.
În 2019, când a fost consilier local, Răzvan Florea a votat pentru vânzarea directă a unui teren de 384 mp din Piața Ovidiu către firma Doris Trading, deținută de socrul și soția sa, intrând astfel în conflict de interese.
Ce spun reprezentanții Primăriei Constanța
După prezentului articol, Primăria Constanța ne-a transmis puctul său de vedere, pe care îl redăm mai jos.
„Pentru amplasamentul în cauză, respectiv imobilul situat în mun. Constanța, str. Vasile Alecsandri, nr.7, la data de 15.05.2024 Primăria Municipiului Constanța a eliberat Certificatul de Urbanism nr. 1268 ce avea ca obiect consolidare, amenajări interioare, punere în valoare și aliniere la cornișă cu clădirile învecinate imobil C1 și schimbare de destinație din locuință în spațiu de cazare și alimentație publică.
Pe parcursul elaborării documentațiilor necesare obținerii autorizației de construire s-a constatat un grad de deteriorare extrem de avansat al structurii de rezistență în raport de care s-a elaborat o expertiză tehnică.
Concluziile expertizei tehnice s-au concretizat prin Nota de Constatare elaborată conform prevederilor Legii nr.153/2011 prin care s-a constatat necesitatea demarării de urgență a unor lucrări de intervenție existând pericol de prăbușire a pereților clădirii, clădirea fiind încadrată în clasa de risc seismic RS 1 din care fac parte clădirile cu susceptibilitate de prăbușire.
În raport de pericolul iminent de prăbușire, la data de 20.12.2024, Primăria Municipiului Constanța a eliberat Autorizația de Construire nr. 2130 având drept obiect :” LUCRĂRI DE INTERVENȚIE ÎN PRIMĂ URGENȚĂ PENTRU CONSOLIDARE, REABILITARE ȘI PUNERE ÎN SIGURANTĂ IMOBIL conform prevederilor Legii nr.50/1991″ cât si certificatul de urbanism cu nr.3031/20.12.2024 având același scop.
Potrivit art. 7 alin.(16) din Legea nr.50/1991, republicată, privind autorizarea executării lucrărilor de construcții : în cazul construcțiilor sau clădirilor care prezintă pericol public constatat prin raport de expertiză tehnică sau notă tehnică justificativă, autorizația de construire pentru executarea lucrărilor de intervenție în primă urgență se emite imediat de autoritatea competentă, în speță Primăria Municipiului Constanța, urmând ca documentațiile și avizele necesare să fie elaborate/obținute până la încheierea executării lucrărilor.
Totodată, potrivit art. 17 din Ordinul nr. 839/2009, pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr.50/1991, privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, pentru lucrările de intervenție în primă urgență la construcții monumente istorice, autorizația de construire se emite în regim de urgență odata cu certificatul de urbanism, urmând ca documentația să fie completată pe parcursul execuției lucrărilor cu toate avizele și acordurile până la solicitarea recepției la terminarea lucrarilor.
Concluzionând, autorizația de construire nr. 2130/13.12.2024 nu s-a eliberat în baza Certificatului de Urbanism nr. 1268/15.05.2024, așa cum în mod eronat s-a reținut în articolul de presă, ci în baza dispozițiilor art. 7, alin.(16) din Legea nr.50/1991, republicată, privind autorizarea lucrărilor de construcții, potrivit cu care, în situația existenței unui pericol public constatat prin raport de expertiză sau notă de constatare justificativă, Primăria Municipiului Constanța avea obligația de a emite în regim de urgență autorizația de construire necesară, urmând ca toate avizele necesare, inclusiv avizul Direcției Județene de Cultură, să fie obținute până la finalizarea lucrărilor, justificarea fiind caracterul urgent al procedurii speciale de autorizare reglementate de legiuitor pentru preîntâmpinarea unui pericol public.
În ceea ce privește dreptul de superficie invocat, acesta a fost transmis către societatea Model Constanța SA în condițiile legii, în baza unei Hotărâri a Consiliului Local al Municipiului Constanța care respectă prevederile Codului Civil, art. 693, ce reglementează drepturile superficiarului”.
Vom reveni pe măsură ce vom obține informații suplimentare.
Citește și:
Comisia de Cultura ce sa zică? Doar Nu. Totuși zona era insalubra, pe fata erau 2-3 restaurante și in spate iesirea pe.Traian un pericol public. chiar nu cred ca se putea face altceva decât sa păstreze fatada. Anyway hate is the new way.
O grămadă de idioți, mafioți, imbecili asta e Constanța