Primării DobrogeneMotivele pentru care Tribunalul Constanța a anulat „taxa lui Chițac” în valoare...

Motivele pentru care Tribunalul Constanța a anulat „taxa lui Chițac” în valoare de 200 de lei

În toamna anului 2024, primarul municipiului Constanța, Vergil Chițac (PNL) a inițiat un proiect prin care instituia „taxa privind utilizarea curentă a domeniului public sau privat al Municipiului Constanța” în cuantum de 200 de lei/an/autoturism. Proiectul a fost adoptat cu votul consilierilor locali PSD și PNL.

Cinci avocați din Constanța au cerut instanței anularea HCL 412/30.09.2024, Anexa nr. 6, Cap. I, art. 4 TAXA PENTRU UTILIZARE CURENTĂ : Taxa este datorată de persoanele fizice cu domiciliul în municipiul Constanța, care au în proprietate sau în utilizare autovehicule înregistrate fiscal în evidența Serviciului Public de Impozite, Taxe și alte Venituri ale Bugetului Local Constanța. Valoarea taxei este în cuantum de 200 lei/an/autovehicul. Taxa este anuală și se achită integral până la data de 31 martie, inclusiv.

Motivele invocate de cei cinci avocați le puteți citi, pe larg, aici: Ce motive invocă cinci avocați din Constanța pentru anularea taxei de 200 de lei, impusă de primarul Vergil Chițac

Motivele pentru care Tribunalul anulează taxa lui Chițac

Judecătorii Tribunalului Constanța și-au motivat decizia luată, pe fond, la data de 31 martie 2025 de a anula „taxa lui Chițac”. Decizia nu este definitivă.

Citește și: Vergil Chițac crede că locuitorii Constanței sunt mulțumiți cu taxa de 200 de lei impusă de el. „Va avea consecințe pozitive”

Astfel, Tribunalul a reținut ca nefondate şi susţinerile reclamanţilor privind neconformitatea taxei cu prevederile Codului fiscal şi cu legislaţia specifică taxelor locale, sau cele potrivit cărora taxa ar reprezenta în realitate un impozit mascat.

Discriminare

În schimb, Tribunalul a reținut ca fiind întemeiate motivele de legalitate invocate de reclamanți care vizează existența unei discriminări între persoanele obligate la plata taxei pentru utilizarea domeniului public sau privat al municipiului Constanța, față de alți contribuabili.

La alin. (3) din Anexa nr. 6 la HCL Constanţa nr. 412/30.09.2024, Capitolul I se prevede că „Fac excepție de la plata taxei persoanele care staționează pe domeniul public sau privat al municipiului Constanţa şi care achită taxa de rezervare loc parcare sau abonamentul anual pentru zona 2 stabilită prin Regulamentul de organizare şi funcționare a parcărilor publice”. Rezultă, aşadar, că persoanele fizice care achită abonamentul pentru zona 2 și beneficiază de parcare în zona respectivă sunt scutite de la plata taxei de utilizare, în timp ce persoanele fizice care plătesc această taxă nu beneficiază de parcare în zona 2.

Există astfel o discriminare a persoanelor fizice obligate la plata taxei de utilizare instituite prin actul administrativ contestat, care spre deosebire de abonamentul pentru zona 2, nu asigură contribuabilului nici o contraprestație”, arată instanța

În aceste condiții, este evident că persoanele fizice cu domiciliul în municipiul Constanța, care au în proprietate sau în utilizare autovehicule înregistrate în evidența organului fiscal local, sunt determinate practic sa achite abonamentul anual pentru zona 2, chiar și în condițiile în care nu ar avea nevoie să staționeze în această zonă”, mai spun judecătorii.

Citește și: Primăria Constanța a băgat în beznă orașul. După cheltuieli aiurea, Chițac face economii la iluminatul public

Spre deosebire de persoanele care achită taxa de rezervare loc parcare, excplică Tribunalul, în privința cărora se prezumă în mod rezonabil că parchează autoturismul în locul respectiv, achitarea unui abonament anual pentru zona 2 nu însemnă că beneficiarul acestui serviciu parchează autovehiculul doar în parcările amenajate în respectiva zonă, acesta putând utiliza și domeniul public sau privat al municipiului Constanţa pentru staționare, în afara locurilor de parcare amenajate, fără a plăti taxa de utilizare.

Această excepție stabilită prin actul administrativ generează așadar o discriminare între persoanele fizice care achită abonamentul anual pentru zona 2 și beneficiază de parcare în zona respectivă, fiind scutite de la plata taxei de utilizare, faţă ce persoanele fizice care plătesc taxa pentru utilizarea domeniului public sau privat al municipiului Constanţa şi nu beneficiază de parcare în zona 2”, se arată în motivarea instanței.

Discriminare între persoanele fizice și juridice

De asemenea, judecătorii au constatat că există și o discriminare a reglementării rezultată şi din faptul că taxa este datorată doar de persoanele fizice, nu și de persoanele juridice care au în proprietate sau în utilizare autovehicule înregistrate fiscal în evidența SPIT Constanţa.

Nu există nicio explicație a deciziei autorității publice locale de a impune această taxă doar contribuabililor persoane fizice, în condițiile în care în mod evident domeniul public sau privat al municipiului Constanța este afectat și de staționarea autovehiculelor aparținând persoanelor juridice, care la rândul lor ar trebui descurajate în acest comportament.”

Deși Primăria Constanța a susținut că această taxă este introdusă pentru a descuraja ocuparea domeniului public cu autoturisme, instanța atrage atenția că administrația locală nu a reușit să demonstreze în ce modalitate concretă pot fi descurajate persoanele fizice să ocupe domeniului public sau privat al municipiului Constanţa prin instituirea taxei, în condiţiile în care nu au un loc de parcare amenajat şi vor staționa autovehiculul cel mai probabil în continuare în aceleaşi locuri.

Sancțiuni nelegale, formulări neclare

Un alt motiv pentru anularea „taxei lui Chițac” a fost aceșa a instituirii nelegale a sancțiunii contravenționale pentru „Utilizarea ocazională a domeniului public sau privat al municipiului Constanţa, fără achitarea taxei” (amendă de la 400 lei la 800 lei).

Judecătorii au observat și faptul că în alin. (1) din Anexa nr. 6 la hotărâre se prevede instituirea taxei pentru „utilizarea temporară” a domeniului public sau privat al municipiului Constanţa, iar apoi este definit termenul de „utilizare curentă” ca fiind staționarea unui autovehicul pe domeniul public sau privat al municipiului Constanţa şi pentru care se datorează taxa, răspunderea contravenţională este atrasă pentru „utilizarea ocazională” a domeniului public sau privat fără achitarea taxei, fără ca acest din urmă termen să fie definit în actul administrativ.

Instanța reamintește Primăriei Constanța că art. 8 alin. (4) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, prevede că textul legislativ trebuie să fie formulat clar, fluent şi inteligibil, fără dificultăți sintactice, iar forma şi estetica exprimării nu trebuie să prejudicieze stilul juridic, precizia şi claritatea dispoziţiilor.

Dublă sancțiune

Tribunalul a admis și criticile reclamanților care vizează instituirea unei duble sancţiuni pentru neplata taxei, în condiţiile în care la paragraful 5 al alin. (3) din Anexa nr. 6 la hotărâre se prevede că pentru neplata la termenul scadent se datorează majorări de întârziere în cuantum de 1% calculate pentru fiecare lună sau fracțiune de lună, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare în materie fiscală.

Luând în considerare toate aceste motive, Tribunalul Constanța a decis anularea Capitolului I din Anexa nr. 6 la Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Constanţa nr. 412/30.09.2024.

Citește și:

Doneaza pentru sustinerea DobrogeaLive

Urmărește-ne pe:

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.