JustițieCe motive invocă cinci avocați din Constanța pentru anularea taxei de 200...

Ce motive invocă cinci avocați din Constanța pentru anularea taxei de 200 de lei, impusă de primarul Vergil Chițac

În toamna anului 2024, primarul municipiului Constanța, Vergil Chițac (PNL) a inițiat un proiect prin care instituia „taxa privind utilizarea curentă a domeniului public sau privat al Municipiului Constanța” în cuantum de 200 de lei/an/autoturism. Proiectul a fost adoptat cu votul consilierilor locali PSD și PNL.

Citește și: Chițac vrea să taie accesul publicului și consilierilor locali la ședințele Comisiei tehnice de urbanism, grup esențial în dezvoltarea imobiliară a Constanței

HCL 412/30.09.2024, Anexa nr. 6, Cap. I, art. 4 TAXA PENTRU UTILIZARE CURENTĂ : Taxa este datorată de persoanele fizice cu domiciliul în municipiul Constanța, care au în proprietate sau în utilizare autovehicule înregistrate fiscal în evidența Serviciului Public de Impozite, Taxe și alte Venituri ale Bugetului Local Constanța. Valoarea taxei este în cuantum de 200 lei/an/autovehicul. Taxa este anuală și se achită integral până la data de 31 martie, inclusiv.

Taxa aberantă impusă de Chițac, pe masa judecătorilor

Cinci avocați constănțeni (NIȚĂ EDUARD-NICOLAE, DOICESCU VIOLETA MIRELA, TATU EMIL-MIHAIL, ANDRONACHE SILVIA și ANDREI CRISTINA LAURA) au dat în judecată Consiliul Local Constanța și au cerut instanței revocarea în parte sau modificarea Hotărârii Consiliului Local Constanța nr. 412/30.09.2024 – dispozițiile cuprinse in Anexa nr. 6 la Hotărîre, Cap. I, art. 4 , prin care se instituie „Taxa privind utilizarea CURENTĂ a domeniului public sau privat al Municipiului Constanța”, în cuantum de 200 lei pe an/autoturism.

Citește și: Primăria vinde 1.000 mp din faleza Constanței cu 3,3 mil. lei, în condițiile în care legea interzice construcțiile pe taluz

Primul termen de judecată, la Tribunalul Constanța, va fi în 7 martie 2025.

Ce motive invocă avocații constănțeni

Cei cinci avocați arată că sfera noțiunii de „utilizarea temporară a locurilor publice”, nu înseamnă o activitate obișnuită rezultată din natura locului prin destinație, cum ar fi staționarea unei mașini pe o stradă, circulația pietonilor pe un trotuar, ci se referă la activități de comerț stradal, activități sociale și cultural-sportive în locuri publice, filmări, etc.

În mod abuziv, autoritatea locală a interpretat staționarea unui autovehicul aparținând unei persoane fizice, pe un loc potrivit destinației acestuia ca fiind utilizare temporară a locurilor publice. Așa și circulația autovehiculelor pe stradă sau a pietonilor pe trotuar ar putea fi definită drept „utilizare temporară a unui loc public, spun semnatarii.

Citește și: „Echipa Mitroi”. Cine este Gabriel-Felician Croitoru, fost ofițer SRI, recrutat de președintele Consiliului Județean Constanța. „Oamenii serviciilor nu vorbesc!”

Conform art. 486 din Codul Fiscal, taxele locale pot fi instituite pentru „utilizarea temporară” a domeniului public, în cazuri precum evenimente sau activități comerciale, dar nu pentru utilizarea curentă, zilnică, fără contraprestație. În acest caz, termenul „utilizare temporară” este extins prin interpretare, pentru a include staționarea curentă, ceea ce depășește spiritul și intenția Codului Fiscal.

„Instituirea unei taxe anuale de utilizare curentă se suprapune cu principiile unui impozit, care ar trebui reglementat distinct, iar această formulare vagă poate fi interpretată ca o metodă indirectă de a suplimenta veniturile bugetare fără un fundament legal clar”, scriu avocații.

Un alt motiv pentru anularea acestei taxe este acela, arată semnatarii, că taxa pentru utilizarea curentă este datorată de toate persoanele fizice cu domiciliul în Constanța care au înmatriculat un autovehicul, indiferent dacă acel autovehicul este sau nu în Constanța. Rezultă că această taxă este mai degrabă un impozit fix pe mijlocul de transport datorat de persoanele fizice așa cum arată și definiția impozitului și taxei în Legea finanțelor publice nr. 273/2006.

Citește și: Chițac vrea să cedeze un teren din centrul vechi al Constanței fiului unui fost consilier județean PNL

De asemenea, judecătorii vor analiza faptul că, prin excepție persoanele fizice care achită abonamentul pentru zona 2 nu plătesc taxa de utilizare, însă persoanele care plătesc taxa de utilizare nu beneficiază de parcare gratuit în Zona 2, de unde apare o necorelare și discriminare și în continuare ne duce la ideea de impozit ascuns, pentru că taxa de utilizare nu îți asigură cea mai mică contraprestație. De fapt rațiunea taxei de utilizare a domeniului public și privat prin staționare a venit pentru a forța proprietarii să se aboneze la Zona 2 de taxare prin acest subterfugiu numit taxă de utilizare, inițial de „ocupare”.

Lipsa contraprestației, care este de natura taxelor – așa zisa utilizare prin staționare nu este de fapt un serviciu concret pe care autoritatea locală îl asigură, pentru că domeniul public prin natura lui este destinat de principiu uzului comun și gratuit, putându-se percepe taxe doar pentru un folos concret, de exemplu rezervarea unui loc de parcare doar pentru o anumită persoană, sau posibilitatea de a ocupa un loc de parcare amenajat pentru care s-a făcut o investiție. „Ori strada este prin natura sa destinată circulației autovehiculelor, care presupune în condițiile legii și regulamentelor de circulație și dreptul de a opri și a staționa, nu se poate pune o taxă pentru simplul fapt că ai staționat cu autovehiculul, este o taxă abuzivă pentru un lucru firesc și necesar, mai ales în condițiile când nu există o contraprestație a autorității publice care să asigure anumite condiții speciale și individualizate pentru acel autovehicul”, scriu cei cinci avocați.

Abuz de putere. Minciuna lui Chițac

Semnatarii cererii de chemare în judecată spun că, în adoptarea acestei Hotărâri, „autoritatea locală a făcut un abuz de putere”.

Concret, la dezbaterea publică privind taxele si impozitele aferente anului 2025, primarul Vergil Chițac a fost întrebat de ce face aceste majorări şi de ce sunt introduse taxe noi, justificarea acestuia fiind că majorările sunt impuse de continuarea investiţiilor.

Doar că, după numai o lună (oct. 2024), Consiliul Local a aprobat proiectul de hotărâre prin care salariile tuturor funcționarilor din Primărie, Poliția Locală și restul instituțiilor subordonate au fost majorate, de la 1 decembrie 2024, cu 685 de lei brut plus sporurile aferente.

Mai mult, angajaților din cadrul Serviciului Public de Impozite și Taxe (SPIT), Chițac le-a promis majorări salariale, după cum reiese din mesajul pe care șeful Agenției Fiscale 5 din cadrul SPIT și liderul sindical al SPIT Constanța, Florin Lăzăroaia, l-a transmis către angajații instituței, membri ai sindicatului.

Instituirea unei taxe noi, pentru ocupare domeniul public și privat cu un autovehicul în funcțiune, pentru care se plătește impozit, vinieta, taxa de parcare pentru locurile amenajate drept parcări, taxa cuantificată evaluată strict prin raportare la tariful abonamentului de parcare pentru 2024(conform mentiunilor din Raportul intocmit cu prilejul dezbaterii publice) CONSTITUIE UN ABUZ DE PUTERE. În lipsa unui mod de calcul previzibil și clar, este evident că odată instituită taxa, pentru anul 2026, valoarea acesteia va fi de 600 lei, cât va fi parcarea în 2025”, concluzionează cei cinci avocați.

Citește și:

Doneaza pentru sustinerea DobrogeaLive

Urmărește-ne pe:

1 COMENTARIU

  1. Salut. Sustin acest demers! Taxa de 200 de lei este abuziva si ilegala. Primaria interpreteaza legea in mod fortat pentru a impune o plata nedreapta. Vreau sa dau si eu in judecata Primaria si sa ma alatur unui proces colectiv!

Comentariile sunt închise.