JustițieȘeful CSM Constanța își mai îmbogățește un prieten din bani publici. Peste...

Șeful CSM Constanța își mai îmbogățește un prieten din bani publici. Peste 1,2 mil. lei atribuiți direct unui fotograf prin opt contracte în mai puțin de un an

Clubul Sportiv Municipal Constanța, aflat în subordinea Consiliului Local, a atribuit în mai puțin de un an, prin achiziție directă, opt contracte în valoare cumulată de 1,25 milioane lei firmei deținute de un fotograf constănțean care este prieten și colaborator al directorului CSM, Andrei Talpeș.

În intervalul august 2022 – mai 2023, firma Stan Creative Studio, cu cod CAEN ’’activități fotografice’’, a obținut de la CSM Constanța, prin atribuire directă, opt contracte cu valori cuprinse între 65.671 lei și 240.541 lei, cu TVA, majoritatea pentru servicii de organizare și promovare evenimente sportive, fără legătură cu domeniul de activitate al prestatorului.

Menționăm că instituțiile publice nu sunt obligate să organizeze licitații pentru contracte de servicii sub valoarea de 270.120 lei, iar clubul primăriei a evitat să depășească pragul menționat.

În zece luni Stan Creative Studio a primit de la CSM opt contracte cu valori cuprinse între 65.671 lei și 240.541 lei (în captura SICAP, valorile nu conțin TVA)

Astfel, în mai puțin de un an, clubul Consiliului Local a băgat în buzunarul lui George Stan, patronul SRL-ului și prietenul șefului CSM, 1.249.760 lei din fonduri publice.

Am încercat să aflăm de la Talpeș cum se face că aceeași firmă primește aproape lunar câte un contract de la CSM Constanța, însă șeful clubului ne-a blocat apelurile după ce publicația noastră a arătat cum un alt prieten al directorului s-a ales cu aproape 1,6 milioane lei după ce a câștigat o licitație ’’servită’’ (citește materialul aici).

Potrivit informațiilor Dobrogea Live, pe Talpeș și Stan îi leagă o amiciție de ani buni, motiv pentru care l-am sunat pe beneficiarul celor opt contracte să-l întrebăm care este nivelul de apropiere între ei și dacă au stabilit întâlniri înaintea atribuirii contractelor, însă proprietarul societății a evocat că nu înțelege întrebările pe care le-am adresat, întrucât nu ar fi suficient de clare.

Capură Facebook/Andrei Talpeș

Ulterior, fotograful a revenit cu un mesaj în care sugerează că nu legătura dintre el și Talpeș a dus la încasarea contractelor de 1,25 milioane lei, ci gradul ridicat de profesionalism al firmei sale.

’’Dacă mă întrebați dacă sunt prieten, este important să specificați clar la ce vă referiți la termenul de „prietenie”. I se schimbă des contextul acestui termen. Dacă mă întrebați dacă ne vizităm în mediul familial, răspunsul e clar – nu. (…) Mă întrebați de ce sunt contractele? Păi probabil, pentru că experiența și-a spus cuvântul, că am dus la bun sfârșit anumite evenimente … sau poate am avut cel mai mic preț din piață. Nu cunosc motivul’’, ne-a transmis George Stan.

Captură Facebook/George Stan

De subliniat că atribuirea contractelor succesive către o anumită firmă nu reprezintă doar o problemă de moralitate.

Cele mai multe contracte atribuite SRL-ului Stan Creative Studio vizează organizarea unor sindrofii pentru CSM, iar restul se referă la servicii de promovare a clubului.

Or, Legea achizițiilor publice prevede că achizițiile nu se pot realiza defalcat dacă cumpărarea vizează același obiect sau obiectiv într-un an, normativ menit să prevină evitarea organizării de licitații. 

Art. 11 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, prevede că autoritatea contractantă nu are dreptul de a diviza contractul de achiziţie publică în mai multe contracte distincte de valoare mai mică şi nici de a utiliza metode de calcul care să conducă la o subevaluare a valorii estimate a contractului de achiziţie publică, cu scopul de a evita aplicarea procedurilor de atribuire reglementate de prezenta lege.

Iar prin faptul că CSM a spart același obiect de achiziții în mai multe contracte, clubul Consiliului Local a fentat atingerea pragului de 270.120 lei, valoare peste care administrația locală nu mai putea să atribuie direct contractul, ci prin licitație.

Clubul Sportiv Municipal Constanța a fost înființat în urmă cu un an și este o instituție de drept public care se află în subordinea Consiliului Local.

Publicația noastră a dezvăluit în urmă cu o lună cum 1,57 milioane lei din banii constănțenilor au ajuns în buzunarul unui alt prieten al șefului CSM Constanța printr-o licitație ’’servită’’, material pe care îl poți citi mai jos.

Doneaza pentru sustinerea DobrogeaLive

Urmărește-ne pe: