- APUR: Prin mutarea gării s-ar pierde avantajul strategic pe care îl are actualul amplasament
Primăria Constanța și Consiliul Județean vor încheia un protocol de colaborare prin care vor propune Ministerului Transporturilor relocarea Gării Constanța în exteriorul orașului pentru a facilita accesul rutier către platforma Oil Terminal, unde dezvoltatorul Iulius intenționează să construiască un nou cartier rezidențial pe 38 ha.
Specialiștii consultați de “Dobrogea Live” afirmă că intenția autorităților de a reloca gara din actualul amplasament sfidează cele mai elementare noțiuni de mobilitate și dezvoltare rațională a unei municipalități, în condițiile în care marile orașe ale lumii investesc în dezvoltarea stațiilor centrale existente.
“Este este o prostie totală relocarea gării din centrul orașului, nu are nicio logică din punct de vedere al transportului. Din contră, principiile generale de mobilitate prevăd poziționarea gărilor cât mai aproape de centrul dezvoltărilor urbane. Tendința în țările dezvoltate este de a muta transportul rutier pe feroviar, mai ales că la Constanța urmează să fie implementat un proiect cu trenuri metropolitane. Nu are nicio logică să vină trenurile din localitățile învecinate și să se oprească la marginea orașului. Nu are niciun sens, indiferent de ce proiect imobiliar urmează să se dezvolte în proximitatea gării actuale, care este poziționată foarte bine. Înțeleg dezvoltarea unor proiecte imobiliare, dar nu poți muți principala gară din regiune pentru că încurcă un proiect imobiliar. Nu se justifică sub nicio formă mutarea gării, sper să nu se ajungă la asemenea tâmpenie”, a explicat Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociația Pro Infrastructură.
La rândul său, președintele filialei Constanța a Asociației Profesionale a Urbaniștilor din România APUR, arh. Ionică Bucur, a precizat că amplasamentul actual al gării reprezintă un avantaj strategic în contextul unei viitoare reconfigurări urbanistice a zonei.
“Amplasamentul actual este nodul principal în care se adună toate mijloacele de transport public, iar prin mutarea în altă parte s-ar pierde exact acest avantaj strategic al locației actuale. Gara este și trebuie să fie un centru multimodal pentru transportul în oraș și zona metropolitană. dn oraș în zonă. Gara trebuie să fie într-o locație care trebuie să beneficieze de toate modurile de transport, inclusiv cu bicicleta și pe jos. După părerea mea, Gara Constanța trebuie să rămână acolo unde este”, a declarat reprezentantul APUR pentru “Dobrogea Live”.
Protocolul pe care îl vor încheia Primăria Constanța și Consiliul Județean cu scopul de a muta gara în proximitatea autostrăzii a fost aprobat joi de către consilierii județeni, însă în nota de fundamentare a proiectului nu se precizează sursa de finanțare a relocării.
De subliniat că propunerea de relocare a gării sabotează proiectul de implementare a “Trenului Metropolitan”, aprobat de Consiliul Județean în vara acestui an, iar în prezent este în derulare contractul de elaborare a studiului de oportunitate.
Trenul Metropolitan prevede trei linii principale care au ca fundament principal conectarea localităților limitrofe cu orașul Constanța, de care ar beneficia în special cei care fac naveta din Eforie, Murfatlar, Năvodari, Ovidiu, Techirghiol, 23 August, Agigea, Corbu, Costineşti, Cumpăna, Lumina, Mihail Kogălniceanu, Poarta Albă, Tuzla și Valu lui Traian.
Practic, mutarea gării ar invalida utilitatea și noțiunea de Tren Metropolitan, atâta timp cât stația de debarcare ar fi relocată în afara orașului.
Mai mult de atât, șeful Sucursalei Regionale de Căi Ferate Constanța, Dorin Maer declara în această vară pentru CT100 că la acel moment erau în curs de aprobare indicatorii tehnico-economici pentru proiectul de modernizare a peroanelor Gării Constanța.
Am solicitat în urmă cu aproape două luni opinia Ministerului Transporturilor legată de propunerea autorităților locale de relocare a Gării Constanța, însă până în prezent nu am obținut un răspuns.
Alți urbaniști cu care a discutat cu publicația noastră au spus că, cel puțin în Europa, nu există niciun oraș care să-și fi mutat gara din centrul urbei. Din contră, autoritățile metropolelor europene investesc masiv în extinderea capacităților stațiilor feroviare centrale.
Amintim că dezvoltatorul Iulius a anunțat o investiție de peste 800 milioane euro într-un nou cartier poziționat în spatele Gării Constanța, iar eliminarea infrastructurii feroviare ar favoriza accesul direct către centrul orașului.
Întrebați dacă relocarea gării figurează și în planurile de dezvoltare a viitorului cartier, reprezentanții companiei ne-au transmis că “Iulius își va adapta planul investițional în funcție de strategia de dezvoltare urbanistică stabilită de administrație”.
Corect ar fi sa mute Primaria si Consiliul județean în Palas ( în marginea cartierului )
Exista chiar un proiect cu modernizarea gării, să arate ca o gară internațională ! Ar fi fost un proiect chiar foarte bun !
Da asemenea mutare ingruneaza accesul la gară. Ar fi o catastrofa pentru populație.
La proștii care ne conduc și fraierii care i-au ales totul este posibil.Întrebare :Cât este șpagă domnilor edilii??????
Doar 1%
Sa propunem englezilor sa mute gara Paddington in afara Londrei.
Dacă partidul dorește, primarul se conformează.😡😡😡
Eu propun sa mute gara la Bucuresti Est. Ce sa ne mai batem capul cu trenul, ca si asa „primarul” nu merge cu trenul, el vine de la Eforie cu bicicleta.
O prostie mai mare ca asta nu credeam ca voi auzi ! Ditamai oraș turistic….ce creier sa ai sa gandesti asa ceva, sa muți gara in marginea orașului ! Cea mai mare bătaie de joc la adresa constănțenilor si a turiștilor ! Doamneeee…nu ne lăsa si dă-le mintea cea de pe urmă acestor „edili” !
GROAZNIC NU AM MAI AUZIT AȘA CEVA SĂ MUȚI GARA DIN CONSTANȚA..
Ba idiotilor, care de altfel sunteti sau nu arhitecti, relocarea garii constanta se poate face fara probleme ( oricum gara actuala e o mizerie apusa ), ideea de baza este ca se poate reloca inclusiv la acest iulius group blamat ( dar Atentie, vb de ceva sute de metrii distanta fata de actuala gara pe aceeasi cale ferata !!!) nimic special de relocat /, poate aduc astia ceva nou, un semafor, un sapun la baie, o trecere de pietoni, o gara moderna noua din „pvc si termopan”…cine stie ce ne aduce 2030
Este strigător la cer ! Cum s au gândit sa mute gara ,ce este gara ptr edili un scaun sa l muți de la o masă la alta?
Ce plm mai conteaza ce zice populatia consiliul local voteaza pentru ei nu pentru oameni dar de ce lumea a votat tot un primar dobitoc asta nu pot sa inteleg
Spaga, cat este spaga?
Nici de gluma nu e bună!Modernizati gara,si luați mana dupa gară!!!!
Statuia Victoria Socialismului de langa primarie nu o mutati? Doar gara?
Numai atât puteți?…la noi încă prostia e la putere!
Nu pot sa cred ca interesele private se p… pe un oras intreg.Aceast cartier Iulius va bloca pur si simplu orasul.In toate orasel gara este nod central (adica in centru ..pentru cosilierii si primarul ce fac pe prostii)de distributie a celor care fac naveta si nu numai prin metrou,bus,taxiuri.Un primar care a ingropat Constanta prin lucrari de mantuiala o spoiala care nu a fost controlata..vezi Stefan cel Mare neterminat,cablurile pe toti stalpii,piste de bicicleta fara nici un cap facute.Si ei vorbesc de mobilitate urbana..Iti spun eu mobilitate urbana domn primar ca nu poti sa mergi cu un carut cu copil ca nu ai pe unde ..sa nu vorbim de scaun cu rotile..Incompentent habarnist ..cum sa votezi primar care nici nu locuieste in orasul tau??
Fiind un proiect atât de amplu care „depinde” de distrugerea unui edificiu de interes public, aș putea spune de interes național nu doar municipal, normal ar fi fost să fim și noi întrebați dacă suntem de acord! Să se facă o dezbatere publică pe tema asta, să se facă o petiție și apoi luată o hotărâre de comun acord cu toate părțile implicate. Pentru că nu este normal să sufere o țară întreagă pentru un șmecher care vrea să-și construiască un cartier rezidential care să-i umple buzunarele . Măi fraților, treziți-vă la realitate!!! Voi vă dați seama ce înseamnă această mutare? Voi realizați impactul financiar și psihologic ? Câtă răbdare credeți că mai avem? Nici nu am scăpat de gropile cu termoficarea și vreți să mai avem răbdare pentru a crea voi alte noduri pentru altă gară, alte căi de acces către acest cartier? Nu mai bine îl puneți voi pe acest șmecher să-și facă un pod peste linia ferată dacă tot are bani? Crează-ți domnule propriul pod, fă ceva bun și pentru urbe, nu numai pentru buzunarul tău! Părerea mea este că vă jucați cu focul și cu nervii constănțenilor domnilor! Rușine să vă fie!
Domnilor edili nu credeți că este frumos și corect să întrebați și constănțenii dacă sunt de acord cu mizeria pe care vreți să o faceți? Adică, pentru dumneavoastră pare în regulă că cetățenii care v-au ales, să fie batjocoriți de cineva care are mulți bani și vrea să mutileze orașul pentru interesul personal? Acest domn va ales sau locuitorii acestui oraș, de care se pare că, nu vă pasă?
Pentru că orice faptă bună trebuie pedepsită, așa pățesc și constănțenii care v-au ales. Sunt pedepsiți prin neluarea in seamă a părerilor dumnealor și prin haosul pe care l-ați creat și îl creați in continuare in orașul de care, de fapt, nu vă leagă nimic și față de care nu aveți nici un fel de respect.
Nimic nu-i bun la asociatia asta CONTRA INFRASTRUCTURA! Nu inteleg de ce tot ii bagati atata in seama.
Mare e Gradina Ta, Doamne!!! Daca asa vrea o mana de oameni vremelnici la putere, cu interese meschine, macar sa anunte Dezbatere publica pe acest subiect, ca să ne împotrivim masiv, cu ONG-uri, presa si populația împinsă cu gara spre zone periferice… sa o facă la Valu, la dl Mitroi!