Eduard, un elev de 15 ani din Năvodari, s-a sinucis zilele trecute, iar o elevă de 14 ani din Corbu a încercat să se sinucidă, fiind salvată în ultimul moment. Sunt doar două cazuri în care tinerii aleg să-și pună capăt zilelor deoarece nimieni nu discută cu ei, nimeni nu-i ajută să treacă peste probleme.
„„Sănătatea mintală este un subiect sensibil în rândul adolescenților, însă tragediile precum cele antemenționate pot fi prevenite, dacă autoritățile iau măsuri. La momentul actual, în România există aproximativ 3.500 de consilieri școlari repartizați la 3 milioane de elevi”, spun reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța (AEC).
Citește și: Malpraxis educațional. Elevii cer demisia Ligiei Deca și ministrului Sorin Cîmpeanu
La nivelul Legii educației, numărul de elevi repartizați unui consilier școlar este de 600. AEC consideră număr ca fiind unul deficitar, elevii neavând acces la servicii de consiliere de calitate, prin prisma faptului că numărul de elevi este unul mult prea mare pentru ca aceștia să poată interacționa cu fiecare în parte îndeajuns încât să îl poată consilia în mod optim.
Recomandările exprimate de structuri internaționale ale consilierilor școlari (International School Counselor Association – ISCA / American Counseling Association) fac referire la un număr maxim de 300 de elevi, raportul optim fiind considerat de 250 de elevi pentru fiecare consilier școlar.
„Elevii ar trebui încurajați sa viziteze consilierul școlar în momentele în care întâmpină o problemă. Așa cum ne-a obișnuit sistemul de învățământ din România, însă, consilierii școlari sunt fie absenți din școli, fie lipsiți de interes. Astfel, mii de elevi aleg să se confrunte singuri cu problemele până când se ajunge în situații criză. Considerăm esențială consilierea școlară deoarece sănătatea mintală a elevului este primordială”, adaugă AEC.
“În timpul pandemiei, problemele acestea au fost accentuate, iar, în lipsa unor măsuri de prevenție, tinerii sunt nevoiți să plătească cu viața pentru ignoranța statului. Astfel de tragedii pot fi prevenite, dar doar dacă statul ia măsuri care să vină în avantajul copiilor aflați în situații de suferință. Consider că este mai mult decât necesar ca accesul la consiliere școlară să fie îmbunătățit în școli, pentru a ne asigura că niciun elev îndurerat nu mai ajunge să recurgă la astfel de decizii extreme”, spune Ariana Dudună, președinte AEC.
Citește și: