Tompa Gábor este președintele Uniunii Teatrelor din Europa (UTE) din 2018, profesor la Departamentul de Teatru al Universității din California, San Diego, din 2007, și director general al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj Napoca din 1990.
Regizorul a fost prezent zilele acestea la Teatrul de Stat din Constanța (TSC) pentru a cunoaște trupa TSC și a realiza casting-ul pentru spectacolul „PROMETEU ÎNLĂNȚUIT”, după tragedia cu același titlu de Eschil și „Catastrofă” – piesa pe care dramaturgul irlandez Samuel Beckett i-a dedicat-o în 1982 lui Václav Havel, care pe atunci se afla în închisoare, se arată într-un comunicat de presă al Teatrului din Constanța.
Spectacolul va avea premiera la Constanţa, în vara anului următor şi va fi o coproducție internațională Teatrul Maghiar de Stat din Cluj Napoca – Teatrul de Stat Constanța – Teatrul Național din Ljubljana, realizată în cadrul proiectului CATASTROPHE/CATASTROFĂ, al Uniunii Teatrelor din Europa.
Este vorba despre un proiect vast în care sunt implicate 18 teatre din Europa – membre şi nemembre UTE, dintre care, în afară de cele deja menționate, se află Teatrul Național São João din Porto, Teatrul Național din Luxemburg, Piccolo Teatro din Milano, Teatrul Național al Greciei de Nord din Salonic, Teatrul de Dramă Iugoslav din Belgrad, Teatrul Vechi din Cracovia, Teatrul Național din Strasbourg etc.
Cu un buget total estimat de patru milioane de euro, proiectul se va desfășura pe o durată de doi ani și va solicita o cofinanțare a Uniunii Europene, prin programul Europa Creativă.
CATASTROPHE/CATASTROFĂ își propune să repoziționeze teatrul ca un element esențial și de neînlocuit, activ în cadrul comunității, și să ofere instrumentele necesare pentru ca teatrul să devină din nou un laborator al agendei politice și sociale a Europei.
Proiectul constă în realizarea a şapte coproducții între teatrele partenere și va culmina cu un festival (bursă teatrală) în oraşul Porto, în care vor fi va prezentate toate aceste coproducții, urmat de o serie de turnee la unele dintre teatrele participante.
Punctul de plecare este dramaturgia greacă, mitologia, ca matrice a literaturii despre rădăcinile democrației. Pornind de la acest Esperanto al civilizației europene, noi creații dramaturgice vor dezvolta mai multe teme și subteme, precum: Identitate (gen, etnie, diferență, generație etc.), Democrație (alegere, represiune, libertate, securitate), Teritoriu (Frontiere, migrație, colonizare), Bogăție (distribuție, patrimoniu, exploatare), Mediu (durabilitate, reziliență, indiferență), Viitor (frică, acțiune, istorie).
Scopul proiectului este de a transforma trauma globală provocată de pandemie și problemele pe care le-a creat și adâncit, pentru a redescoperi principiul fondator al UTE, crearea unui teatru al Europei, pentru ca această uniune, potrivit cofondatorului său, Jack Lang, „să contribuie la construirea Uniunii Europene prin cultură și teatru, să încurajeze o mișcare culturală colectivă care străpunge barierele lingvistice, pentru a dezvolta un teatru de artă care este văzut ca un vector de fraternitate între oameni.”
Uniunea Teatrelor din Europa este cel mai important și prestigios organism asociativ teatral european, înființat în 1990, la inițiativa celebrului regizor Giorgio Strehler (1921 – 1997).
foto Tompa Gabor, sursa: Valer Dellakeza