TOP-ȘTIRIProblemele din turismul constănțean, sintetizate într-un singur document. Ce soluții propune OMD...

Problemele din turismul constănțean, sintetizate într-un singur document. Ce soluții propune OMD Mamaia-Constanța

  • Balchik, vizitat de trei ori mai mulți români față de câți turiști străini a primit tot județul Constanța într-un an
  • Cine vrea șuberec sau bragă caută pe litoralul bulgăresc
  • Spațiile verzi din Mamaia și Constanța se rezumă la doar 13,5 mp/cap locuitor
  • Constanța și-a mutilat faleza cu construcții care sfidează orice idee de PUZ

Organizația de Management al Destinației (OMD) Mamaia-Constanța a depus la Ministerul Turismului prima strategie autentică de marketing a stațiunii-oraș, un document care abundă de autocritică constructivă, dar oferă și soluții pentru un turism sustenabil pentru celebra destinație.

’’Dobrogea Live’’ a consultat documentul strategic (disponibil integral la finalul articolului), care începe prin a puncta că ’’turiștii manifestă mai degrabă un sentiment crescut de insatisfacție cu serviciile și experiențele oferite atât de Stațiunea Mamaia cât și de orașul Constanța’’.

Autorii strategiei subliniază că turiștii acordă un scor slab serviciilor primite în destinația Mamaia-Constanța care, în combinație cu prețurile ridicate practicate în sezon și cu aglomerația dată presiunea unui sezon scurt, au determinat un efect de puternică alterare a imaginii destinației Mamaia-Constanța și percepția unui raport calitate/preț subunitar. 

’’Opinia noastră este că acest fapt se datorează unei gestionări nesustenabile a resurselor pe care destinația le oferă și parierii, în mod riscant, doar pe exploatarea maximală a turismului de tip sea&sun’’, se arată în document.

Cu alte cuvinte, în afară de plajă și soare, orașul Constanța și stațiunea Mamaia nu cultivă potențialul turistic al obiectivelor de care beneficiază zona.

Top 5 probleme indicate de turiști

Autorii studiului au sondat gradul de satisfacție turiștilor. ’’Este relevant să subliniem faptul că în niciunul din cazurile analizate, nici în Mamaia nici în Constanța, scorul mediu de satisfacție nu s-a apropiat de pragul „mulțumit”, majoritatea largă înregistrând scoruri medii mai mici de 3 puncte din maxim 5 posibile (ceea ce indică un grad ridicat de nemulțumire). 

Analizele noastre indică faptul că elementele semnificative, top 5, în crearea sentimentului de insatisfacție/nemulțumire față de Mamaia – Constanța sunt următoarele: 

1. curățenia (stațiunii / orașului / plajelor / localurilor) 

2. calitatea serviciilor (incluzând aici și amabilitatea / ospitalitatea prestatorilor) 

3. oferta de petrecere a timpului liber 

4. oferta gastronomică (incluzând aici și bucătăria autentică/cu specific local) 

5. infrastructura turistică’’

Balchik, vizitat de trei ori mai mulți români față de câți turiști străini a primit tot județul Constanța într-un an

În anul 2023, conform INS Constanța, tot județul a fost vizitat de un număr de 46.900 turiști străini. Spre comparație, doar Castelul Reginei Maria din Balchik a înregistrat, doar în primele 6 luni ale lui 2023, peste 60.000 de vizitatori români. Este, poate, exemplul cel mai elocvent că un obiectiv turistic cultural bine întreținut și promovat atrage vizitatori și că vizitatorii români pot fi consumatori de turism cultural. 

Cine vrea șuberec sau bragă caută pe litoralul bulgăresc

’’Actualmente, Constanța turistică oferă produse semi-industriale globalizate lipsite de profil și de suflet local. Cine vrea șuberec, cafea la ibric, bragă sau mici din carne de oaie și preparate de terroir care au făcut gloria Constanței, e nevoit să le caute la Mangalia sau, poate mai sigur, pe litoralul bulgăresc. Destinația Mamaia-Constanța poate fructifica cu succes moștenirea multiculturală a zonei, cu condiția de a privi în mod onest și autentic spre aceasta. Un prim pas îl poate reprezenta adoptarea unei atitudini favorabile din partea operatorilor din ospitalitate față de bucătăria autentică, în care sunt utilizate produse locale, crescute/generate în zona destinației’’, precizează raportul. 

Spațiile verzi, un factor cheie pentru turiști, se rezumă la doar 13,5 mp/cap locuitor

Unul dintre determinanții cheie al selectării unei destinații pentru petrecerea vacanțelor, indiferent de numărul de nopți petrecut, îl reprezintă activitățile realizate în natură8. Din acest punct de vedere, destinația Mamaia-Constanța suferă puternic, suprafața de spațiu verde per cap de locuitor în municipiul Constanța fiind de doar 13,5 mp. Imaginea satelitară a zonei Mamaia-Constanța indică o aglomerare urbană cu un spațiu verde scăzut, ceea ce are puternice implicații atât în satisfacția resimțită de turiștii care vizitează zona, cât și în satisfacția localnicilor. Faptul că orașul Constanța și stațiunea Mamaia nu dețin suficiente spații verzi sau de promenadă, unde localnicii, dar și turiștii să se recreeze, au impact direct în senzațiile evidențiate anterior și, cel puțin în sezon, afectează atât calitatea vieții localnicilor cât și experiența turismului de tip leisure. 

Constanța și-a mutilat faleza cu construcții care sfidează orice idee de PUZ

Constanța a greșit în ultimii ani neglijându-și zonele cu potențial turistic istoric, mutilându-și faleza cu intervenții lipsite de gust (e.g. construcții care sfidează orice idee de PUZ). Spre comparație, Varna și-a conservat zona de bazar, Nessebar s-a transformat într-un sit medieval de patrimoniu care atrage permanent turiști internaționali iar Balchik beneficiază din plin de turiștii români care merg să viziteze Castelul Reginei Maria.

Soluții în 9 puncte

Elaboratorii Strategiei de marketing al destinației Mamaia-Constanța vin cu propuneri de soluții în nouă pucte pentru rezolvarea problemelor enumerate mai sus.

1. Turism sustenabil: din perspectiva unui turism practicat sustenabil, recomandăm diminuarea accesului autoturismelor în zonele turistice și compensarea acestei interdicții printr-o infrastructură de transport public foarte bine organizată

2. Turism incluziv: recomandăm studierea și implementarea standardelor ISO 21902:2021 referitoare la turism și serviciile conexe, alături de liniile directoare ale UN Tourism, Fundación ONCE și UNE referitoare la destinațiile turistice incluzive. 

3. Zone verzi / Turism recreativ și sportiv: dezvoltarea zonelor verzi în destinație are capacitatea de a consilia interesul localnicilor cu cel al turiștilor și va stimula turismul recreativ și sportiv 

4. Turism cultural: considerăm că dezvoltarea acestui segment poate reprezenta chiar cheia pentru revitalizarea și dinamizarea economiei regionale prin turism. 

5. Turism MICE: apropierea de București reprezintă un avantaj deosebit dar orașul nu dispune, încă, de facilități de săli de conferință sau evenimente la standardele solicitate. 

6. Turism sigur pentru toți: încurajăm aplicarea constantă și corectă a legii pentru a asigura faptul că Mamaia-Constanța rămâne o destinație atractivă și respectuoasă, capabilă să ofere un mediu plăcut și sănătos pentru toți turiștii, indiferent de preferințele lor personale. 

7. Turism de SPA & Wellness: atrage turiști în extrasezon, oferind oportunități de relaxare și recuperare sănătoasă. 

8. Turism pentru Sea&Sun: motivul Sea & sun rămâne motivul principal pentru care majoritatea largă a turiștilor vizitează destinația Mamaia-Constanța. Pentru a îmbunătății experiența pe plajă și pentru a spori satisfacția vizitatorilor și a încuraja șederi mai lungi, propunem o etichetare specifică a plajelor. 

9. Comunicare (online): este necesară o comunicare integrată, unitară și PROACTIVĂ, astfel încât să fie controlat și direcționat mesajul care se transmite publicului. În caz contrar, riscul de a se propaga despre destinație doar mesajele negative, în mod aleator și necontrolat este unul semnificativ. Considerăm că OMD Mamaia-Constanța trebuie să joace un rol activ de coagulator și mediator al intereselor tuturor stakeholderilor, înțelegând faptul că principalii doi stakeholderi ai OMD Mamaia-Constanța sunt reprezentați de comunitatea locală și de turiști, chiar dacă aceștia nu sunt membrii de facto ai asociației. Recomandăm OMD Mamaia-Constanța să depună toate diligențele pentru a realiza parteneriate strategice pentru a facilita: 

* îmbunătățirii infrastructurii turistice și creșterii atractivității destinației 

* colaborarea cu autoritățile locale 

* promovarea cooperării culturale 

* întărirea coeziunii sociale 

* investiții în spații de recreere 

* dezvoltarea unor facilități pentru organizarea de conferințe.

Din echipa elaboratorilor Strategiei de marketing al destinației Mamaia-Constanța, aprobată recent de Adunarea Generală Ordinară a Acţionarilor a OMD, au făcut parte Călin Ile (președintele Federației Industriei Hoteliere din România), Romulus Oprica (fondatorul brandBerry), Lorena Oprica (doctor în științe sociale), Florin Dumitrescu (copywriter) și Alexandru Dincovici (doctor în sociologie).

DOCUMENT: Strategia de marketing al destinației Mamaia-Constanța.

Sursă foto deschidere: OMD Mamaia – Constanța

Urmărește-ne pe:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Doneaza