Parchetul European (EPPO) efectuează miercuri, 27 martie, 12 percheziții într-o anchetă împotriva unor funcționari ai Administrației Fluvială a Dunării de Jos, Galați (AFDJ) și ai Autorității Navale Române (ANR). Este vorba despre o suspiciune de fraudă legată de achiziționarea a două remorchere – ambarcațiuni puternice utilizate pentru remorcarea ambarcațiunilor și navelor mai mari – pentru Delta Dunării de Jos.
Conform unui comunicat al EPPO, în această dimineață au avut loc trei percheziții la trei instituții publice – una din județul Galați și două din județul Constanța. Alte șapte percheziții au fost efectuate la domiciliile funcționarilor publici care lucrează pentru aceste instituții, iar două au avut loc la companii private.
Conform probelor adunate în cadrul acestei anchete până în prezent, funcționarii publici ai AFDJ Galați, în calitate de reprezentanți ai acesteia, au obținut finanțare UE din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) pentru achiziționarea a două remorchere polivalente. Acesta a fost rezultatul unui contract de achiziții publice lansat în septembrie 2019, cu o valoare totală de 35.144.000 RON (aproximativ 7 milioane EUR).
Se susține că funcționarii publici au prezentat documente inexacte pentru a finanța proiectul. Deși ambarcațiunile erau destinate exclusiv navigației fluviale, suspecții au întocmit caietul de sarcini pe baza caracteristicilor tehnice mai restrictive și a cerințelor de construcție specifice navelor maritime. În consecință, tipul de nave care se încadrau în criteriile caietului de sarcini ar fi fost foarte limitat, ceea ce ar fi împiedicat alți operatori economici să participe la procedura de cerere de ofertă și, în cele din urmă, ar fi favorizat o singură reclamantă.
Citește și: Nereguli grave la Autoritatea Navală Română. Ce a descoperit Corpul de control al premierului
În urma finalizării contractului cu compania furnizoare, cele două remorchere au fost livrate în iulie 2021 cu un pescaj nautic mai mare decât cel prevăzut inițial în caietul de sarcini și în contractul de cumpărare. Acest lucru le-a făcut potrivite exclusiv pentru Dunărea Maritimă, unde adâncimea apei permite navigarea cu un pescaj mai mare – făcând astfel cele două bărci inutilizabile pentru navigația fluvială, deoarece nu puteau tranzita prin rezervoarele complete ale sectorului fluviului Dunărea. Acest lucru a cauzat bugetului UE un prejudiciu în valoare de aproximativ 7 milioane EUR.
EPPO este parchetul independent al Uniunii Europene. Acesta este responsabil de investigarea, urmărirea penală și trimiterea în judecată a infracțiunilor împotriva intereselor financiare ale UE.