Asociațiile de elevi arată că peste 900.000 de școlari nu au acces la un dispozitiv conectat la internet, cifra fiind de trei ori mai mare decât cea lansată de Ministerul Educației.
Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE) cer răspunsuri din partea autorităților în ceea ce privește începerea noului an școlar.
Anul școlar 2020-2021 începe în mai puțin de două luni, însă Ministerul Educației și Cercetării nu oferă niciun răspuns elevilor români. De la începutul pandemiei de COVID-19, autoritățile nu au putut asigura elevilor buna desfășurare a cursurilor, incertitudinea resimțită de elevi reprezentând un factor care a îngreunat finalizarea anului școlar, spun asociațiile de elevi.
Reprezentanții școlarilor susțin că este prioritar să se comunice cât mai curând un plan elaborat, stabil care să răspundă nevoilor reale ale tuturor actorilor din sistemul educațional, dar în primul rând ale elevilor.
În spațiul public s-au vehiculat trei scenarii pentru începerea anului școlar, de aceea elevii solicită lămuriri.
Întoarcerea la școală a tuturor elevilor nu se poate face decât prin divizarea claselor — școlile, însă, nu dispun de numărul de săli corespunzătoare pentru a face această variantă posibilă, iar majoritatea claselor sunt supraaglomerate. În ceea ce privește soluția hibrid, nu există o schemă bine pusă la punct, care să prezinte exact modul în care se vor desfășura cursurile, fie transmise live orele de la clasă pentru cealalta parte de elevi, fie predarea ulterioară a lecției în mediul online. Menționăm că în acest caz, atât elevii care vor sta acasă, cât și cei care participă la cursuri efective, au nevoie de acces la informație în măsură egală, pentru ca beneficiarii primari ai educației să nu fie prejudiciați. Scenariul în care educația se va desfășura exclusiv online, în contextul creșterii numărului de cazuri, reprezintă singura variantă fezabilă, în localitățile unde riscul epidemiologic este crescut.
Pentru că ne îndreptăm cupași repezi către începutul unui nou an școlar, iar învățământul online se va afla din nou în prim-plan, asociațiile de elevi spun că Ministerul Educației a minimalizat cifra școlarilor care nu au acces la internet.
Numărul elevilor fără acces la predarea la distanță este de aproximativ 3 ori mai mare decât cel declarat de Ministerul Educației și Cercetării. 900.000 de elevi nu au acces individual la un dispozitiv conectat la internet, de aici rezultând obligația autorităților de a asigura un laptopuri și acces la internet pentru fiecare elev care nu poate beneficia de un device în acest moment, respectându-se astfel prevederile Legii Nr. 109/2020, adoptată la începutul acestei luni prin care problema limitării dreptului la educație ar fi rezolvată.
Mai mult, predarea online impune reglementări clare, pentru a nu exista dificultăți privind modul de notare sau prezența elevilor la cursurile la distanță. Este necesară realizarea unor ghiduri metodologice pentru fiecare materie, astfel încât să fie recuperată materia din semestrul II al anului școlar 2019-2020 și pentru a oferi cadrelor didactice un suport de curs adaptat predării la distanță.
Pe scurt, revendicările elevilor reprezentanți din toată țara sunt următoarele:
● Asigurarea dispozitivelor necesare pentru toți elevii privați de dreptul la educație, fără alte discriminări din partea autorităților.
● Reglementarea modului de predare-învățare-evaluare din mediul online.
● Elaborarea ghidurilor metodologice privind integrarea materiei pierdută în primul semestru al anului școlar 2020-2021.
● Asigurarea materialelor igienico-sanitare în unitățile de învățământ.
● Consultarea permanentă a asociațiilor de elevi și introducerea acestora în grupurile de lucru.
● Elaborarea și prezentarea detaliată a unui plan privind anul școlar 2020-2021.
În final, solicităm atât Ministerului Educației, cât și celorlalte autorități competente implicate în educație, să nu blocheze și în următorul an școlar dreptul la educație și să consulte în mod constant reprezentanții elevilor cu privire la deciziile luate. Cerințele asociațiilor de elevi ar trebui să reprezinte prioritatea 0 a Guvernului României și orice altă amânare reprezintă intenția clară de a nu rezolva problema accesului la educație.