BusinessMașinile Tesla, introduse ilegal în circulație pe șoselele din România? RAR și...

Mașinile Tesla, introduse ilegal în circulație pe șoselele din România? RAR și Poliția, opinii diferite

Conform unui document primit de redacția „Dobrogea Live” circulația  mașinilor Tesla pe șoselele din România s-ar face cu încălcarea legislației rutiere.

„Așa cum se poate observa chiar de pe site-ul Tesla, aceste mașini sunt de tipul automatic pentru că o poți conduce fără să ai mâna pe volan sau fără vreo altă acțiune din partea șoferului. Apoi, aceste mașini sunt capabile să iasă singure din garaj, de exemplu, fără ca șoferul să fie prezent în interiorul mașinii. Funcțiile SUMMON, ADVANCED SUMMON sau FULL SELF DRIVING menționate chiar pe site-ul producătorului dovedesc acest lucru, în ciuda precizărilor Tesla cum că vehiculul nu ar fi autonom”, se arată în documentul amintit.

Cum arată oferta Tesla – captură site dealer Tesla România

Toate aceste aspecte ar încalca legislația românească ce prevede clar că „orice vehicul sau ansamblu de vehicule în mișcare trebuie să aibă un conducător”.

Vinovați de aceste încălcări ar fi reprezentanții Registrului Auto Român (RAR), care au permis și permit în continuare intrarea pe piața auto din România a vehiculelor automate din punct de vedere al sistemului autonom de conducere.

Citește și: FOTO: Tesla a deschis la Constanța a 5-a stație de superchargere din România

Registrul Auto Român: Tesla, omologate în Olanda

„Dobrogea Live” a solicitat RAR să explice cum ajung astfel de mașini să circule cu acte în regulă pe șoselele din România, deși anumite funcții ale lor nu sunt compatibile cu legislația autohtonă.

Autoturismele marca TESLA pentru care RAR a emis cărți de identitate ale vehiculului dețin omologări UE de tip ale întregului vehicul emise de autoritatea de omologare de tip din Olanda (…) iar statele membre UE au obligația de a nu interzice, limita sau împiedica introducerea pe piață, înmatricularea, înregistrarea sau punerea în funcțiune a vehiculelor omologate UE de tip”,transmite RAR.

Conform Ordonantei Guvernului nr. 78 din 24 august 2000, vehiculele rutiere noi care dețin omologare UE a întregului vehicul (omologare de tip) nu se supun omologării de către RAR, iar în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau a înregistrării în România, RAR eliberează cartea de identitate a vehiculului.

„Conform certificatelor de omologare şi certificatelor de conformitate, autoturismele marca TESLA pentru care RAR a eliberat cărți de identitate nu sunt vehicule automate sau semi-automate (…) în certificatele de conformitate UE ale acestor vehicule, la referința privind gradul de automatizare al conducerii, respectiv la punctul 3.1, este înscris textul: „non- automated„”, mai explică reprezentanții RAR.

Registrul Auto Român invocă și un Regulament ONU (nr. 79) care ar impune în procesul omologarii UE de tip obligativitatea verificării şi validării sistemelor de direcție ale vehiculelor. „În conformitate cu acest Regulament ONU, actualele echipamente de direcție pot contine funcții gestionate de sisteme tehnice în care conducătorul auto deține controlul principal al vehiculului, dar poate fi asistat în anumite situații de echipamentul de direcție, pe baza unor semnale initiate la bordul vehiculului. Astfel de sisteme sunt definite ca sisteme de direcție avansate de asistare a conducătorului auto”. In cazul oricărui sistem de direcție avansat de asistare a conducătorului auto acțiunea deliberată a acestuia are prioritate în orice moment fată de funcția de asistență, aceasta având un caracter optional. Functiile la care se face referire și prezentate pe site-ul web al constructorului sunt definite în Regulamentul ONU nr. 79, seria 03 de amendamente, ca funcții de control automat al direcției (ACSF-Automatically Commanded Steering Function) şi de parcare cu telecomandă (RCP-Remote Controlled Parking).

Sistemele de direcție avansate care se află în dotarea autoturismelor Tesla (menționăm că asemenea sisteme sunt disponibile şi la alte mărci de autovehicule) sunt legale și funcționează adițional echipamentului de direcție convențional”. Utilizarea lor în diferite situați de trafic nu exonerează conducătorul de vehicul de obligația respectării cerințelor legislative privind circulația pe drumurile publice”, conchide RAR.

Regulamentul ONU, însă nu este aplicabil în România, așa cum vom vedea într-un punct de vedere al Poliției Române.

Citește și: FOTO: Care sunt cele mai scumpe mașini înmatriculate în județul Constanța

Poliția: Unele funcții Tesla, interzise în România

Inspectoratul General al Poliției Române Direcția Rutieră arată că „un vehicul autonom reprezintă un vehicul automatizat care îndeplinește anumite criterii ale echipării cu sisteme de conducere automatizată” și „nu orice vehicul care poate fi încadrat într-un anumit nivel de automatizare reprezintă un vehicul autonom.”

În cazul Tesla, Poliția spune că utilizarea unor funcții cu care sunt dotate aceste mașini „nu este permisă de cadrul legislativ in materia circulației pe drumurile publice din România, aspect care face obiectul unei declinări de răspundere chiar pe website-ul producătorului.”

Poliția Română arată faptul că progresul în domeniul industriei auto a făcut ca în data de 12 octombrie 2021 să fie formulat un amendament de modificare şi completare a convenției de la Viena (1968) privind circulația rutieră, prin care condiția ca orice vehicul sau ansamblu de vehicule să aibă un conducător se consideră a fi îndeplinită în cazul utilizării unui sistem de conducere automatizată ce se conformează legislației naționale. „Amendamentul în discuție a intrat în vigoare la data de 14.07.2022, în prezent neexistând un act normativ intern de ratificare a acestui amendament şi nici cadrul legislativ național necesar, în domeniul circulației rutiere, astfel că acțiunea de conducere a unui vehicul, așa cum este prevăzută de materia circulației rutiere, presupune punerea în mișcare a vehiculului prin acționarea sistemelor de autopropulsie și implică situarea obiectivă a unui factor activ, în rolul conducătorului de vehicul care se deplasează pe drumurile publice.”

„Ca atare, orice funcție automatizată a unui vehicul care implica o eventuală lipsă a atenției din partea conducătorului auto sau existenta unor situații în care acesta să nu fie apt permanent să preia în mod fizic controlul asupra autovehiculului, excedează esenței deplasării unui vehicul pe drumurile publice conform legislației in vigoare. Corelat cu cele expuse, legislația rutieră în vigoare sancționează atât lăsarea liberă a volanului în timpul conducerii, cât şi efectuarea de către conducătorul unui vehicul a unor activități de natură a-i distrage atenția de la activitatea de conducere.”

Omologarea olandeză, suspiciuni de fals

Conform răspunsului primit din partea RAR, mașinile Tesla circulă în România datorită omologării lor ca mașini „non-automated” în Olanda. „Omologarea în Olanda se face sub suspiciunea de fals deoarece modalitatea prin care este posibilă conducerea vehiculelor TELSA indică faptul că este vorba despre o mașină cu sistem autonom, fără a ține mâinile pe volan sau pedale, fiind de notorietate multiplele accidente în acest sens”, se arată în documentul primit de redacția „Dobrogea Live”.

RAR este instituția care ar trebui să verifice orice autoturism omologat într-o altă țară a UE pentru conformitatea dintre ceea ce este scris și funcțiile reale ale mașinii.

„Chiar dacă aceste funcții autonome pot fi limitate pe calculator, nu înseamnă că mașina Tesla nu le are”.

„Dobrogea Live” a solicitat puncte de vedere atât companiei care vine astfel de mașini pe piața din România, cât și companiei Tesla. Până în acest moment nu am primit niciun răspuns.

sursa foto: Tesla

Urmărește-ne pe:

Doneaza