ActualitateLinia 812, Medgidia-Tulcea, „mocănița” Dobrogei. De 84 de ani, CFR nu a...

Linia 812, Medgidia-Tulcea, „mocănița” Dobrogei. De 84 de ani, CFR nu a reușit să modernizeze drumul către Delta Dunării

Linia 804, devenită ulterior 812, care leagă Medgidia de municipiul Tulcea (144 de kilometri) a fost finalizată pe 25 martie 1939. Acum, după mai bine de 80 de ani, CFR SA anunță că această cale ferată, singura care duce spre Delta Dunării, este „simplă și neelectrificată”.

CFR SA anunță, într-un comunicat de presă, că singura legătură feroviară cu județul Tulcea începe din Medgidia și se termină în apropierea falezei din municipiul Tulcea. Linia 804 este simplă, neelectrificată și are o lungime totală de 143,8 kilometri. A fost finalizată pe 25 martie 1939, după inaugurarea ultimei porțiuni dintre Babadag și Tulcea. Tulcea era ultimul oraș reședință de județ de pe teritoriul actual al României, care nu era legat prin cale ferată de restul țării.

De 84 de ani, „mocănița” Dobrogei

Conform CFR Călători, în fiecare zi circulă între Medgidia și municipiul Tulcea două trenuri care parcurg cei 144 de kilometri în aproximativ trei ore, așadar, o medie de sub 50 de kilometri/oră. Dacă un turist alege să meargă din București până în Tulcea cu trenul, atunci trebuie să se înarmeze cu răbdare: cele trei rute zilnice posibilie durează între cinci ore și cinci minute și șapte ore și patru minute, timp necesar pentru ca trenurile CFR Călători să parcurgă distanta de 334 de kilometri dintre capitala României și principala poartă de acces în Delta Dunării.

Conform Hotnews, în anul 1939, trenul între Medgidia și Tulcea făcea 3 ore și 30 de minute și erau disponibile patru trenuri în fiecare zi. În 1960, durata călătoriei a crescut la 4 ore și 7 minute, iar în 1970, distanța dintre Medgidia și Tulcea se parcurgea în 2 ore și 20 minute cu cele 5 trenuri zilnice.

Și în 1978, aceeași distanță era parcursă de trenurile CFR în 2 ore și 3 minute sau 2 ore și 58 minute, pentru ca în 1989 să fie necesare 2 ore și 17 minute pentru ca cele 6 trenuri zilnice să traverseze Dobrogea de la Medgidia la Tulcea.

După Revoluție, în anul 1998 trenul făcea între cele două gări 2 ore și 34 minute (6 trenuri/zi), iar în 2010 2 ore și 36 minute (3 trenuri/zi). În anul 2021 s-a ajuns la două trenuri pe zi și un timp de parcurgere al distanței de 3 ore și 15 minute.

Cum s-a înființat linia 804

Discuțiile despre construcția căii ferate până la Tulcea, au început la sfârșitul anilor 1800, anunță Biroul Mass-media al Sucursalei Regionale CF Constanța.

„Studii în acest sens s-au făcut, la care am fost chemat să-mi dau avizul asupra traseului şi considerațiunilor militare și am însoțit comisiunea însărcinată în 1898, cu studiile preliminarii“, nota Căpitanul M.D. Ionescu în cartea Dobrogia în pragul veacului al XX-lea.

Studiile complete până la Tulcea, cu mai multe variante, s-au terminat în anul 1914. Paralel cu studiile s-au început și lucrările de construcție, pornind de la Medgidia, în primăvara anului 1911, iar în anul 1912 au ajuns până la Cogealac la km. 55400.

În anul 1913, interesul autorităților s-a îndreaptat spre construcția liniei ferate spre Bulgaria.

Lucrările nu au mai continuat în același ritm, deoarece linia de cale ferată spre Tulcea a trecut pe plan secund ca interes. Ele au fost reluate în forță de-abia în anul 1916, între Ester km. 35000 – Hamamgia km. 83+300, când a fost construit și tunelul de la Cataloi, pe o lungime de 950 metri. Tot atunci au început lucrările de executare a terasamentelor din Tulcea spre Medgidia, pe o porțiune de câțiva kilometri.

În toamna aceluiași an, din cauza Primului Război Mondial, lucrările au fost abandonate. După sfârșitul războiului, la 1 August 1919 s-a redeschis circulației întreaga porțiune de linie Megidia – Hamamgia, ce fusese mult timp întreruptă în timpul evacuării Dobrogei de către inamic, în 1918, ocazie cu care fusese aproape totul distrus.

În iunie 1923 a apărut primul jurnal al Consiliului de miniștri, prin care se acorda pentru construcția liniei Hamamgia-Babadag un credit de 30.000.000 lei. În august, în urma licitației pentru terasamente şi lucrări de artă s-a decis că ar fi mai avantajoasă executarea terasamentelor cu soldați, iar pentru lucrările de artă s-a publicat o a doua licitație.

La 15 Septembrie 1923 „se înfige prima lopată pentru începerea executării terasamentelor“. Pentru construcție s-au primit la începutul lunii decembrie, mai puțin de jumătate din numărul soldaților promiși pentru lucrări, dar, la scurt timp, înainte de Anul Nou, Marele Stat Major i-a retras pe toți.

S-a hotărât continuarea lucrului în regie, cu lucrători civili. Lucrările au fost reluate la începutul lui Martie 1924, cu 2000 de lucrători zilnic, cu care s-a reușit executarea a aproape 750.000 m.c. de terasamente, din care 70.000 m.c. în stâncă compactă şi argilă foarte tare și pietroasă.

„Printre cele mai mari lucrări de artă ale țării noastre, ocupă un loc de frunte Viaductul Casimcea. Dacă este atât de puțin cunoscut, aceasta se datorează faptului că este construit pe o linie secundară, într-un loc prea puțin cercetat. Merită însă să fie relevat, căci într-adevăr contribuie mult la evidențierea progreselor realizate în Dobrogea în decursul celor 50 ani de la anexiune“ subliniază nota Căpitanul M.D. Ionescu.

La data de 1 octombrie 1925 a fost dată în exploatare și porțiunea Târgușor – Dobrogea- Babadag. Lucrările au fost din nou întrerupte și reluate în anul 1935, când s-a ales alt traseu decât cel inițial. Proiectul tunelului Cataloi, lung de 950 metri, construit în anul 1916 în proporție de 20%, care ar fi ușurat coborârea traseului spre Tulcea, a fost abandonat.

După patru ani, la data de 25 martie 1939, a fost inaugurată și ultima porțiune a liniei Medgidia – Tulcea, între Babadag și Tulcea.

Doneaza pentru sustinerea DobrogeaLive

Urmărește-ne pe: