După ce Vasile Bănescu a postat un text referitor la afirmațiile arhiepiscopului Teodosie despre incompatibilitatea fumătorilor și a femeilor aflate la menstruație de a consuma aghiasma mare, Arhiepiscopia Tomisului a revenit cu un comunicat în care este folosit un limbaj dur la adresa purtătorului de cuvânt al Patriarhiei.
Iată comunicatul Arhiepiscopiei Tomisului:
În contextul interpretărilor generate în presă, cum era de așteptat, de sărbătoarea
Botezului Domnului, în special pe tema incompatibilității dintre fumatul activ și consumul
Aghesmei Mari, Arhiepiscopia Tomisului face următoarele precizări:
- Bazându-se pe nenumăratele studii medicale, avertismente și măsuri luate atât pe plan
mondial cât și național, dar și pe experiența de peste trei decenii de sprijin oferit celor grav (și nu
de puține ori mortal) afectați de acest viciu, Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie, Arhiepiscopul
Tomisului, își menține cu fermitate atitudinea de militant anti-fumat, exprimându-se în spațiul
public împotriva acestui viciu, cauză principală a morții anuale a peste 7 milioane de persoane care
fumează activ și a peste 1,3 milioane de persoane afectate indirect (prin „fumatul pasiv”), potrivit
Organizației Mondiale a Sănătății (https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/tobacco
accesat: 10.01.2024). De aici deducem un procent de mortalitate cauzată direct sau indirect de
fumat de 1:964 de persoane, la nivel mondial. - În perfectă consonanță cu îngrijorarea exprimată în toate forurile lumii față de creșterea
alarmantă a numărului de victime ale acestui viciu, accepțiunea canonică și duhovnicească
ortodoxă prevede că atât sinucigașul cât și persoana cauzatoare (cu voie sau fără de voie) a morții
cuiva se îndepărtează de comuniunea cu Dumnezeu (comuniune exprimată vizibil în Ortodoxie,
prin Taina Sfintei Împărtășanii, apoi prin consumul aghesmei și a anaforei). Prin urmare,
fumătorul, care în mod voluntar își ucide lent organismul și în mod involuntar participă la uciderea
semenului său prin exalarea fumului, se plasează pe el însuși înafara comuniunii cu Dumnezeu
(care are loc în și prin Biserică). - Desigur, există îngăduință duhovnicească (pogorământ) față de orice persoană care dorește
îndreptarea și își manifestă fidelitatea față de angajmentul de a proteja viața proprie și a semenului.
Acest lucru nu a fost și nu va fi niciodată pus în discuție, mai ales la Sfânta Arhiepiscopie a
Tomisului, care participă cu regularitate, în colaborare cu autoritățile locale, la programe de
conștientizare și de combatere efectivă a fumatului (mai nou, a „vapatului”) și a consumului de
droguri. - Arhiepiscopia Tomisului nu încalcă dreptul nimănui de a-și rândui cum știe el mai bine
viața, dar nu își poate compromite vocația misionară prin așa-zisa „îndulcire a termenilor” atât de
solicitată azi tocmai de cei ce nu doresc – de altfel – nici o comuniune cu Dumnezeu și cu Biserica
Sa. - Talentatului scriitor Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei Române pe pagina
personală de pe o rețea de socializare, căruia îi adresăm un sincer și tolerant „La mulți ani!”, îi
transmitem că juisarea intelectualist-utopică pe gama redusă a unei terminologii (inclusiv
teologice) „de budoar” este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe, având în
subsidiar, desigur, și „ignoranța inclusiv teologică, trântită zgomotos pe taraba ritualismului religios”. Această săritură donquijotescă, plină de zel iacobin (ilar și defazat istoric), la gâtul unui ierarh al Bisericii care își îndeplinește – cu inevitabilele limite personale, însă cu onestitate – datoria păstorească, pe linia trasată de Sfânta Scriptură, de Sfinții Părinți și de colecția canonică a Bisericii și care nu trimite pe nimeni în iad pentru că fumează, nici nu exclude din biserică „femeia cu fiziologie normală” (așa cum apare în „comunicatul” talentatului domn Bănescu), ci doar reamintește societății grăbite în care ne ducem viețile că Biserica are rânduieli care nu se pot schimba după capriciile modei, se dovedește, din nou și din nou, una nefericită, călcătoare, nepermis de des, a principiului: „Orice împărăţie care se dezbină în sine se pustieşte, orice cetate sau casă care se dezbină în sine nu va dăinui” (Matei 12, 25).
Citește și: