Transportul gratuit al elevilor la nivelul județului Constanța funcționează după cum vor companiile private de transport, nu după cum prevede legea și contractul încheiat între acestea și Consiliul Județean Constanța.
Așa se face că, după ce a început să funcționeze cu frâna de mână trasă în septembrie și octombrie, transportul elevilor navetiști este departe de a fi gratuit în unele cazuri, iar un astfel de caz ne-a fost semnalat de părintele unui elev care locuiește în Valu lui Traian și face zilnic naveta la un liceu din Constanța. Transportul elevilor pe această rută este asigurat de firma Metropolitan care a fixat doar trei stații unde, teoretic, ar trebui să oprească pentru a urca/coborî călătorii (două stații la capetele localității și una în centru, în zona primăriei), în situația în care localitatea are aproximativ 6-7 kilometri lungime.
„Unii șoferi nu acceptau că trebuie să preia elevii, deși dispeceratul ne zicea că sunt obligați să preia elevii… dispeceratul zicea una, șoferii ziceau alta… bineînțeles copiii erau la mijloc și efectiv erau forțați să coboare dacă nu aveau bani să-și plătească biletul, pentru că șoferii nu luau în considerare abonamentele nou emise”, povestește părintele.
Citește și: Drumul expres Constanța-Tulcea, departe de a se realiza. După mai mult de 3 ani, nu s-a stabilit traseul
Așa se face că foarte mulți copii au renunțat la „transportul gratuit” asigurat de Metropolitan SRL și plătesc bilet la MARCON STAR S.R.L., o altă firmă care realizează transport în comun, dar care nu are obligația de a transporta gratuit elevii.
„Fiul meu abia dacă apucă o dată pe săptămână Metropolitanul, în rest, merge contra-cost, cu MARCON STAR S.R.L. Circulă, pe banii noștri, fără a mai avea posibilitatea să decontăm cumva”, continuă relatarea părintele.
În plus, spune aceeași persoană, firma Metropolitan are mașini puține și circulă la o oră distanță, fără să aibă o oră fixă când ajung în stație la Valu lui Traian. „Poate un grafic or avea, dar nu se respectă, nu se încadrează. Au fost multe plângeri cu privire la faptul că stau copiii câte 50-60 de minute în stații și întârzie la ore… plângeri înregistrate telefonic la Dispeceratul Metropolitan, pe e-mailul Consiliul Județean, iar unii părinți au sesizat inclusiv Inspectoratul Școlar Județean”, adaugă părintele.
Acesta spune că toate aceste ore pierdute în stațiile de autobuz, apoi aproape o oră drumul și vreo șapte ore cursurile la liceu fac ca elevii să ajungă acasă epuizați.
Dar calvarul transportului „gratuit” nu se termină aici. „E bătaie de joc… și Metropolitan în continuare nu oprește în stații… Ieri (12.12.2023) a stat copilul 20 de minute în stație, a venit MARCON STAR S.R.L., dar în depărtare venea și Metropolitan. Copilul a rămas în stație să urce în Metropolitan, că doar avea abonament. Și ce sa vezi: autocarul a trecut pe banda a doua în viteză și i-a făcut semn din umeri (șoferul n.red.) că nu poate opri”, spune același părinte revoltat.
Revolta este și mai mare în fața unor autorități care par nepăsătoare la aceste probleme. Spunem acest lucru deoarece părintele nu s-a rezumat la a suna la firma Metropolitan și a reclama toate acestea, ci a făcut sesizări la Consiliul Județean Constanța, instituția care a încheiat contractele de transport cu aceste companii private.
„La Consiliul Județean am făcut numai eu 3 sau 4 sesizări, plus sumedenie de alți părinți, iar răspunsul primit este un tipizat care ne prezintă cadrul legal conform căruia se lucrează așa, și drepturi și obligații, dar nimic clar, o măsură luata de Consiliul Județean sau ceva concret. Același răspuns l-au primit toți părinții care au făcut sesizări”.
Oamenii spun că se gândesc serios să acționeze în judecată firma Metropolitan și Consiliul Județean Constanța. „Efectiv nu știm încotro să o luăm ca să se așeze odată lucrurile. Poate că eu am de unde să suport 12-15 lei pe zi transportul intrajudețean al copilului meu, deși acest drept la transport gratuit este garantat tuturor elevilor, dar sunt atâția părinți care nu au acești bani pentru biletele copilului. Nimeni nu ține cont de asta? Ne mai mirăm că abandonul școlar este în floare…”, concluzionează părintele care se mai întreabă dacă nu cumva firma Metropolitan comite și o fraudă deoarece încasează banii pe abonamente dar nu prestează serviciile de transport?
Dobrogea Live a solicitat președintelui Consiliului Județean Constanța, Mihai Lupu, un punct de vedere. Acesta ne-a comunicat că „verifică la transporturi” și revine. Dar nu a mai revenit cu niciun punct de vedere.
Sorin Mihai, șeful IȘJ Constanța, ne-a transmis că știe despre aceste probleme. „Credeam că s-au rezolvat deja, în urma discuțiilor purtate cu CJC și cu transportatorii. Vom comunica din nou cu CJC și cu Metropolitan. Dacă părintele respectiv ne scrie sau scrie la CJC, ar fi mai simplu, ca să acționăm instituțional în baza petiției și, dacă se impune, să solicităm să se ia și măsuri tranșante, în conformitate cu legea.”
SC Metropolitan SRL are sediul în orașul Ovidiu și îl are ca asociat unic pe Eserghep Gelil, iar ca administrator îl are în funcție pe Ali Erdogan Elvis. Eserghep Gelil a fost deputat în perioada 2004-2008 din partea PRM. El este și președinte al UDTTMR (Uniunea Democrata a Tatarilor Turco-Musulmani din Romania), iar în această calitate a fost prezent miercuri, 13 decembrie, la un eveniment public alături de președintele CJ Mihai Lupu. Asta în timp ce zeci de călători sunt nemulțumiți de calitatea serviciilor oferite de compania de transport.
Citește și: