„Profil de candidat” este o rubrică temporară pe care publicația „Dobrogea Live” o pune la dispoziția candidaților la primăriile orașelor și comunelor din Dobrogea, secțiune unde aceștia se prezintă și răspund întrebărilor noastre. Întrebările adresate sunt aceleași pentru toți candidații, iar răspunsurile nu sunt interpretate editorial.
Tatiana Halit este candidata USR la funcția de primar al municipiului Tulcea. Tatiana Halit este de profesie inginer, absolventă a Universitatății Dunărea de Jos Galați – Facultatea de Mecanică.
Dobrogea Live: Care sunt cele mai importante trei proiecte pe care le veți implementa în cazul în care veți reuși să obțineți postul de primar al municipiului Tulcea?
Tatiana Halit: Sunt multe proiecte pe care le doresc implementate, enumăr câteva cu prioritate:
- Proiect de mobilitate urbană eficientă în Tulcea.
-Infrastructură rutieră și pietonală de calitate în tot municipiul cu execuție realizată în proiecte integrate.
-Resistematizarea spațiilor de parcare și soluții noi de parcări supraterane/ subterane cu scopul de a reduce timpul de parcurs din cartierele mărginașe spre centru și invers.
-Pe lângă extinderea flotei de autobuze electrice sunt necesare și trasee noi și multe modificări la cele existente astfel încât toți tulcenii să beneficieze de transport public indiferent de zona de locuit. - Proiect Tulcea verde în concordanță cu șantierele de infrastructură rutieră din tot municipiul.
- clădirile administrației vor deveni “clădiri verzi “ independente energetic (panouri solare si/sau pompe de caldura) si vor deține zone verzi pe acoperișurilor prin plantarea de gazon arbuști si arbori
- Plantări de copaci în tot municipiul Tulcea (aliniamente stradale,parcuri,spații verzi) cu respectarea permanentă a HCL nr.268/2018).
- Plantări de copaci în cartierele periferice și cartierele noi tulcene.
- Păduri periurbane(Bididia,ieșire Agighiol,ieșire Malcoci,sub.T.Vladimirescu)
- Grădini urbane în cartierele de blocuri prin parteneriate pentru întreținere între primărie – asociațiile de proprietari.
3. Proiect Tulcea oraș competitiv,atractiv și incluziv.
- Piețe volante în cartierele noi tulcene cu min.1-2 tarabe sociale, într-un oraș subdimensionat ca număr al agro-piețelor.
- Mobilier urban util și sustenabil ca o soluție creativă și durabilă pentru amenajarea spațiilor publice pentru tulceni de toate vârstele,pentru tulceni cu dizabilități dar și pentru turiști.
- Servicii publice de calitate la: Energoterm,Transport Public,DAPS,Servicii Publice cu respectarea buclei de control – respectiv monitorizare-control-remonitorizare de la primărie.
Care considerați că sunt cele mai mari trei probleme cu care se confruntă în prezent municipiul Tulcea?
Tulcea este încă ancorată în trecut iar modernizarea s-a făcut în pași mici și anapoda. Printre problemele majore sunt:
1. Infrastructură rutieră și pietonală neadaptată la anul 2024 dar și proasta calitate a lucrărilor de reabilitare stradală și pietonală din prezent.
2. Lipsa atenției pe mediul urban (spații verzi, parcuri, plantări de copaci) care a dus la scăderea speranței de viață a tulcenilor.
3. Lipsa oportunități pentru tineri pentru a rămâne sau a reveni acasă în Tulcea. Exemple: lipsa locuințelor pentru tineri, a joburilor pentru tineri, a divertismentului pentru petrecerea timpului liber (lipsa unui cinematograf, lipsa terenurilor de sport, a unui aquapark)
Care credeți că sunt principalele calități care vă recomandă pentru funcția de primar al orașului?
-Experiență acumulată in activitatea și provocările unui job de lider în cariera profesională dar și experiența în administrația locală din funcția de consilier local, completată cu multe traininguri .
– Dedicația, angajamentul, integritatea și perseverența față de proiectele pentru Tulcea și comunitatea tulceană.
– Capacitatea de a gestiona eficient resursele și proiectele,abilitatea de a prioritiza urgențele, crizele, asigurând o administrare responsabilă și transparentă a fondurilor publice.
– Sensibilitatea și atenția față de nevoile și preocupările cetățenilor, pentru un oraș incluziv, pentru creșterea bunăstării, coeziunii sociale în oraș.
Care este viziunea dvs. despre funcționarea eficientă aparatului administrației locale?
Doresc o administrație locală competentă și axată pe cetățean,pe interesul public cu prioritate.
În viziunea mea o administrația publică eficientă are ca obiectiv performanța fiecărui angajat de la primar la portar.Performanță înseamnă imbunătăţirea continuă a parametrilor serviciului public furnizat atât în ceea ce priveşte eficienţa, dar și asigurarea unui grad ridicat de satisfacție al cetăţenilor în raport cu nevoile și așteptările lor. Ideea de performanţă înseamnă adoptarea unui set de standarde de calitate, perfecționarea și îmbunătăţirea continuă a metodelor şi procedurilor utilizate, respectiv implicarea beneficiarilor, personalului şi a nivelurilor ierarhice superioare permanent.
Cum veți relaționa cu un Consiliu Local în care, de exemplu, formațiunea politică pe care o reprezentați nu va avea majoritatea voturilor?
Am abilități de comunicare exersate în diverse situații de viață și de muncă și fiind o persoană foarte sociabilă, mă ajută în relaționarea și medierea oricărui dialog chiar și conflictual. Consider că este esențial să punem întotdeauna nevoile și interesele cetățenilor în prim-plan, mai presus de apartenențele politice. Focus pe soluționarea problemelor comunității,pe soluții viabile și benefice pentru oraș. Am deja experiența unui consilier local din opoziție și voi căuta întotdeauna să promovez un climat de cooperare și echilibru în cadrul Consiliului Local, punând accent pe bună funcționare a administrației locale în folosul tulcenilor.
Care este orașul (la nivel național sau internațional) cu modelul de administrație pe care îl admirați cel mai mult?
Modelul de administrație pe care îl apreciez, admir și totodată mă bucur pentru cetățenii acestui oraș prietenos cu locuitorii este Timișoara, administrat de un primar USR unde regăsim și echipa manageriala USR de top. Așa reușim modernizarea, schimbarea și în orașul nostru pe care îl doresc un oraș european, nu îmbătrânit și trist.
Cine este Tatiana Halit. Scurtă prezentare
Sunt Tatiana Halit de profesie inginer,am absolvit Universitatea Dunărea de Jos, Facultatea de Mecanică – Galați.
Am activat în Șantierul Naval Tulcea de la absolvire, șantier care a purtat numele AKER,STX și în prezent VARD Tulcea – multinațională de succes în industria navală.
Aici am crescut profesional în Direcția Tehnică-Serviciul de Proiectare Armare (lăcătușerie și tubulatura năvală) de la inginer proiectant, la coordonator proiecte comenzi nave și apoi șef serviciu proiectare asistență tehnică armare.
Am coordonat echipe de ingineri proiectanți pe armare navală unde în afară de lucrări de proiectare, se executau fișe de modificare,adică soluțiile la problemele apărute la montaj pe nave și multe alte activități specifice într-un mediu unde calitatea și competența,productivitatea și performanța erau solicitate zilnic la cote maxime.
Acest mediu competitiv într-o firma multinațională de succes m-a solicitat și provocat să mă pregătesc continuu,să găsesc mereu soluțiile cele mai bune,să fiu creativă dar și tehnică când e vorba de soluții de mare răspundere.
Am reușit să formez o echipa de baza ,cu rezultate apreciate , formată din ingineri cu multă experiență dar și cu mulți tineri care se pregăteau din mers.
Am fost onorată să fiu nasa de nava la lansarea unei nave specializate pentru Norvegia la propunerea directorului Dumitru Ivanov și a managerului de proiect Laurențiu Tohanean.
Am fost mândră că am fost propusă să fac parte din echipa restrânsă integra și profesionistă care a lucrat la o nava specială pentru marina militară din Marea Britanie.
În VARD Tulcea am avut oportunitatea de a face multe cursuri de pregătire profesională de top, nu doar pe domeniul strict naval ci și programe de gestionare a activităților,aplicabile și în alte joburi.
Pentru a pregăti generații de ingineri proiectanți am făcut cursuri de formator si evaluator furnizor de programe profesionale la C.C.I.A.-Tulcea.
În VARD Tulcea am dezvoltat competențe și calități utile oriunde , să apreciez dar și să cer profesionalism și calitate în orice activitate pe care o desfasori ca angajat.
Experiență VARD am adus-o în adminstratia locală prin abilitățile și competențele dobândite și anume: experiență bună a managementului de proiect,gestionarea priorităților,rezolvarea la termen a problemelor,organizarea și planificarea bugetelor și a activităților.
Îmi sunt de folos abilitățile antrenate în șantier: înclinație spre performanță, calitate, eficientă, productivitate, responsabilitate și comunicare & motivare a echipei.
Am completat experiența profesională din VARD Tulcea cu tot ce am învățat în USR din 2016 continuu despre administrație locală,despre politici publice,fonduri europene și comunicare politică.
Pregătită acum pentru a fi primarul care aduce schimbarea, modernizarea și face din orașul natal un oraș european.