„Profil de candidat” este o rubrică temporară pe care publicația „Dobrogea Live” o pune la dispoziția candidaților la primăriile orașelor și comunelor din Dobrogea, secțiune unde aceștia se prezintă și răspund întrebărilor noastre. Întrebările adresate sunt aceleași pentru toți candidații, iar răspunsurile nu sunt interpretate editorial.
Bogdan Vlădescu (40 de ani) este candidatul Partidului Forța Dreptei la funcția de primar al comunei Limanu, județul Constanța. Este absolvent al Universității „Ovidius” Constanţa, Facultatea de Mecanică Navală şi Navigaţie. A finalizat un masterat la Academia Navală „Mircea Cel Bătran” Constanţa, iar acum este doctorand al Academiei Militare „Ferdinand I” București în inginerie mecanică.
Dobrogea Live: Care sunt cele mai importante trei proiecte pe care le veți implementa în cazul în care veți reuși să obțineți postul de primar al comunei Limanu?
Bogdan Vlădescu: Primul proiect pe care mi-l doresc foarte tare, și la care lucrez deja, este construirea unei zone de promenadă pe malul lacului Limanu, care să conțină două pontoane plutitoare pentru activități recreative și de o marină pentru veliere și bărci de agrement, ce va avea și o componentă de reparații și întreținere a acestor nave. Acest proiect, pe lângă faptul că ar atrage iahturile din portul turistic Mangalia și pe cele aflate în tranzit, ar crea și noi locuri de muncă având în vedere că majoritatea forței de muncă din comuna Limanu este specializată și instruită pe șantierul naval Damen din 2Mai, șantier care este în pragul colapsului și nu mai oferă siguranța unui loc de muncă stabil. Marina va avea un ponton pus la dispoziție în mod gratuit destinat exclusiv proprietarilor de bărci din comuna Limanu.
Al doilea proiect este strâns legat de menținerea pe plan local a forței de muncă extrem de specializată (de care menționam mai sus) prin crearea unui parc industrial care, pe lângă faptul că va conține toate utilitățile necesare, va veni la pachet cu infrastructura digitală ce va oferi toate informațiile în mod transparent potențialilor investitorii și cu facilități fiscale pentru cei care creează peste 20 de locuri de muncă.
De asemenea, în cadrul acestui parc industrial vor exista spații destinate exclusiv producătorilor locali și cooperativelor locale cu activități agricole, de creștere a animalelor, de panificație etc.
Din discuțiile pe care le port deja cu consultanții pe fonduri europene, privitor la acest proiect, numai partea administrativă va crea, în prima fază, 95 de locuri de muncă, atingând la maturitate 257 de locuri de muncă, dintre care 63% pentru femei.
În același timp cu începerea implementării acestui proiect, voi stabili un program rapid de eliberare a autorizațiilor necesare investitorilor care aleg să își desfășoare activitatea în comuna noastră și, în general, voi face tot ce îmi va sta în putință să dezvolt un mediu în care afacerile de orice fel să se poată desfășura. Așadar, având în vedere că guvernele care au condus România în ultimii ani nu au făcut decât să pună din ce în ce mai multă presiune pe întreprinzători, îmi doresc ca administrația locală Limanu să nu le pună piedici, ci să-i ajute.
Al treilea proiect important pentru mine, dar nu cel din urmă, constă în dezvoltarea componentei turistice a comunei noastre prin patru direcții principale, corespunzătoare celor patru localități din componență:
- Trebuie pus în valoare satul Hagieni prin exploatarea în scop turistic a pădurii Hagieni (rezervație naturală unică în țară și în Europa din punct de vedere al florei și faunei pe care le adăpostește, având foarte multe specii endemice acestui loc) și a drumului spectaculos (drum cu aspect de canion format de un rău antic) care trece pe lângă pădurea Hagieni și traversează comuna Albești și satele Vârtop, Cotu Văii și Vâlcelele.
- Trebuie promovată comuna Limanu prin promovarea lacului Limanu, prin stimularea construirii locurilor de cazare, prin exploatarea turistică atentă și controlată a peșterii Limanu, în așa fel încât să nu afecteze biotopul unic în lume al acestei peșteri. De asemenea, este nevoie de înființarea unei curse regulate, asigurată cu microbuze electrice, între Hagieni – Limanu- 2 Mai și Vama Veche.
- În localitatea 2 Mai trebuie refăcute toate drumurile de acces către plajă deoarece arată dezastruos, iar accesul auto este un adevărat coșmar.
- Spre Vama Veche se va canaliza o mare parte din energia mea, deoarece este localitatea ce atrage cei mai mulți turiști și ne face vizibilă comuna pe plan național și internațional. Aici voi încerca să resuscitez vechiul spirit al Vămii cu care am crescut de mic și care în ultimul timp a fost sufocat (că să nu zic anihilat) de construcții haotice și de promovarea unui turism comercial care nu are nimic în comun cu tradiția acestui loc. Să nu uităm că, în ultimii 8 ani, nu s-a mai organizat nici un festival de muzică rock sau folk precum „FolK YOU – Florian Pitiș” sau „Stuf Stock”, devenite tradiționale la un moment dat.
Care considerați că sunt cele mai mari trei probleme cu care se confruntă în prezent comună Limanu?
Probleme de rezolvat sunt multe, dar o să încerc să sintetizez trei:
- Opacitatea totală a administrației locale. Deși, conform legii, ședințele de Consiliu Local sunt publice, nimeni nu știe când se fac, nu există nicio înregistrare a acestor ședințe și, bineînțeles, se publică pe site-ul primăriei foarte târziu. Tot acest mediu netransparent duce la o relație tensionată între cetățeni, mediul de afaceri și, respectiv, Primăria Limanu, instituția care mărește peste noapte taxe și impozite locale fără o consultare publică, care recalculează în timpul anului taxa pe salubritate (care este mai mare că la Mangalia) și care, în mare parte, face ce vrea deoarece că au majoritate covârșitoare în Consiliul Local și nimeni nu poate să ridice niciun semn de întrebare.
- Lipsa infrastructurii în peste 60% din suprafața comunei: străzi neasfaltate, lipsa canalizărilor, canalizări făcute dar nefuncționale de foarte mult timp etc. Toate acestea, uitându-ne la comunele limitrofe precum Pecineaga sau 23 August (comune de 10 ori mai sărace decât Limanu, din punct de vedere al bugetului local) care stau mult mai bine ca noi la acest capitol.
- Plecarea peste hotare a forței de muncă calificate. În comuna Limanu, cu toate cele trei sate din componență, nu cred că este o persoană care să nu aibă cel puțin o rudă sau o persoană apropiată care să nu fi fost, sau să fie plecată, la muncă peste hotare. Toată această stare de fapt se va acutiza în cazul în care cel mai mare angajator din zonă – Șantierul Naval Damen – va disponibiliza 1.500 de angajați.
Care considerați că sunt principalele calități care vă recomandă pentru funcția de primar al acestei comune?
În primul rând, mă trag dintr-o familie care a venit din Mărginimea Sibiului în Limanu la 1878 în urma colonizării Dobrogei după Războiul de Independență din 1877. La momentul acela Limanu se numea Caracicula. Suntem o familie cu tradiție în administrația locală, străbunicul meu Nicolae Vlădescu construind ca primar al comunei, în 1936, primul sediu al primăriei. Până în acel an activitățile se desfășurau într-o clădire închiriată, obținută de la fosta administrație turcească. De asemenea, tatăl meu a fost primar în anii 90 intr-o perioada tulbure din punct de vedere legislativ, cu foarte multe lipsuri si probleme. Așadar, mă consider fiu al satului, aici m-am născut, aici am copilărit, aici m-am dezvoltat că adult și aici îmi cresc cei doi copii. De aceea vreau să pun umărul la crearea unei comunități care să le ofere copiilor noștri un viitor sănătos, previzibil și sigur.
În al doilea rând, și cel mai important, am o experiență profesională solidă, cu expertiză vastă în accesarea și implementarea fondurilor europene, încă din anul 2010. Am cultul muncii împământenit în mine din familie, încă de mic. Am o capacitate ridicată de analiză și sinteză, de înțelegere a modului de funcționare al instituțiilor ceea ce contribuie eficient la absorbirea fără urmări a stresului generat de birocrație și proceduri.
De asemenea, am dovedit deja că am capacitatea de a crea echipe de lucru din oameni bine pregătiți si de a impune disciplina pentru rezolvarea chiar și a celor mai complexe dintre probleme ori situații.
Care este viziunea dvs. despre funcționarea eficientă a aparatului administrației locale?
Pentru funcționarea eficientă trebuie transparență. Voi desființa sistemul de programări către biroul primarului în așa fel încât oricine să poată veni oricând fără programări. Sunt oamenii sub ochii cărora am crescut și nu merită să stea zile sau săptămâni în șir să aștepte o audiență la primar, așa cum este în prezent.
Toate ședințele de Consiliu Local vor fi și online, iar înregistrările postate pe site-ul primăriei, așa cum ar fi normal și cinstit.
Toate cheltuielile și toate contractele încheiate de primărie vor fi făcute publice.
Voi pune la dispoziție un sistem online de sesizări, astfel încât orice abatere a personalului să poată fi rectificată rapid, și nu voi tolera că subalternii din administrație să deservească cetățenii fără respect sau într-un mod discriminatoriu.
Toate lucrările publice cu valori mari se vor face pe bază de licitație, în mod transparent și corect, așa cum prevede legea, iar cele cu valori mici (care nu necesită licitație) se vor atribuii cu prioritate antreprenorilor locali, nu firmelor de casă ale partidelor. Fac parte dintr-un partid nou înființat, care și-a propus să facă o politică sănătoasă și nu îmi va impune nimeni niciodată așa ceva.
Cum veți relaționa cu un Consiliu Local în care, de exemplu, formațiunea politică pe care o reprezentați nu va avea majoritatea voturilor?
Sunt o persoană care caută soluții, nu caută să creeze probleme și, în general, știu să aplanez conflictele din fașă.
Pe de altă parte, după cum am zis, toate ședințele de consiliu vor fi online și nu cred că își va permite cineva, chiar dacă este din alt partid, să nu voteze un proiect în interesul comunei deoarece își va pierde cu siguranță susținerea propriilor alegători.
Cine este Bogdan Vlădescu
Bogdan Vlădescu (40 de ani) a urmat cursurile Liceului Teoretic “Carmen Sylva” Eforie Sud, după care a absolvit Universitatea „Ovidius” Constanţa, Facultatea de Mecanică Navală şi Navigaţie, specializarea Instalații şi Echipamente Navale. A finalizat un masterat la Academia Navală „Mircea Cel Bătran” Constanţa, specializarea „Management şi marketing în transporturi, porturi, zone libere şi burse”. Actualmente este doctorand al Academiei Militare „Ferdinand I” București în inginerie mecanică, unde, după o muncă de cercetare de aproape 15 ani, își va susține public în luna următoare teza de doctorat.
Până în anul 2007 a fost angajat civil în cadrul armatei ca specialist, după care a profesat că inginer probe de mare în cadrul Șantierului Naval Daewoo Mangalia până în anul 2009 când a accesat primele fonduri europene în agricultură dezvoltând cu ajutorul acestora mică fermă de familie în domeniul agricol, începută cu ani în urmă de tatăl sau.
Este familist convins, căsătorit din anul 2016, tată a doi copii, un băiat și o fată, motiv în plus pentru începerea muncii în folosul comunității.