Primăria Mangalia a construit anul trecut un depou pentru autobuze chiar în mijlocul unui sit de valoare europeană Natura 2000, afectând peste 5.000 de mp din zona protejată ‘’ROSCI0114 Mlaștina Hergheliei – Obanul Mare și Peștera Movilei’’, situată la periferia de Nord a municipiului.
Construirea celor două hale auto destinate încercării și reparării de autobuze electrice a fost posibilă cu sprijinul Agenției pentru Protecția Mediului (APM) Constanța și Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), exact instituțiile responsabile cu protejarea și conservarea sitului.
Într-un document semnat în 2020 de către șeful ANANP (administratorul sitului) și ministrul Mediului se arată că situl Natura 2000 de la marginea Mangaliei este vulnerabil din cauza intervențiilor antropice, motiv pentru care în primăvara anului 2021 instituțiile menționate au fost accesat fonduri europene pentru elaborarea unui program de management pentru ’’asigurarea stării de conservare favorabilă a speciilor și habitatelor’’ a zonei protejate din ROSCI0114.
Cu toate acestea, la câteva luni de la accesarea fondurilor europene de către ANANP, Agenția de Mediu Constanța a emis aviz favorabil proiectului Primăriei Mangalia și a decis că pentru construirea depoului în mijlocul sitului „nu este necesară efectuarea evaluării impactului asupra mediului”.
Drept urmare, în prezent municipalitatea a finalizat lucrările de edificare a depoului, care pe lângă cele două hale pentru încercări și reparații de autobuze electrice, va presupune și amenajarea de infrastructură rutieră și canalizare/apă. Potrivit memoriului proiectului, zona totală afectată în interiorul ariei protejate se ridică la peste 5.000 mp.
Încălcarea normelor de procedură
În procesul de avizare a proiectului, publicația noastră a identificat probleme de legalitate în Procedura de evaluare a impactului asupra mediului.
În memoriul cu conținut-cadru Anexa 5E pe care Primăria Mangalia trebuia să-l completeze exact specificațiilor din Procedură, municipalitatea nu a desemnat un responsabil de mediu și nu a justificat necesitatea proiectului în zona protejată, elemente obligatorii pentru legalitatea procedurii de avizare.
De asemenea, în memoriul de prezentare Primăria Mangalia afirmă că proiectul nu se află în zonă protejată, deși atât APM, cât și ANANP au confirmat pentru ’’Dobrogea Live’’ că depoul este amplasat în plin sit Natura 2000.
Conform procedurilor, Agenția de Mediu trebuia să respingă memoriul neconform al proiectului, însă a ales să încalce normele și să avizeze construcția.
A alocat Comisia Europeană bani să se construiască pe sit Natura 2000?!
De asemenea, într-un răspuns solicitat de publicația noastră, ANANP transmite că regimul economic al terenului este încadrat ’’la categoria de folosință arabil’, or schimbarea destinației terenului pentru proiectul propus de este interzisă pentru obiective precum construirea unui depou.
De subliniat că proiectul de construire a depoului de autobuze a fost finanțat cu fonduri europene, și întrucât Comisia Europeană nu ar aloca vreodată bani pentru distrugerea unui sit Natura 2000 (program guvernat chiar de forumurile europene), am solicitat un punct de vedere autorităților comunitare cu privire la speța de mai sus, asupra căreia vom reveni.
Zona protejată Natura 2000 – ROSCI0114 – cuprinde rezervațiile naturale Mlaștina Hergheliei și Obanul Mare, și Peștera Movile, situate la marginea orașului Mangalia, areale cu habitate naturale strict protejate.
Sursa foto: Google Earth
Citește și: