-5.6 C
Constanța
sâmbătă, ianuarie 22, 2022
AcasăCulturăI.C. Brătianu: Plămânii prin care să respire România este portul românesc la...

I.C. Brătianu: Plămânii prin care să respire România este portul românesc la mare

În momentul revenirii Dobrogei la România (1878) lucrările pentru construirea Portului Constanţa şi a căii ferate Cernavodă – Constanţa erau concesionate de 20 de ani, de autorităţile turce, companiei engleze „Danube and Black Sea Railway and Kustendge Harbour Company Ltd.”.

În scurtă vreme răscumpărarea portului Constanța și a căii ferate Cernavodă – Constanţa de la compania engleză a devenit un deziderat pentru oamenii politici cu viziune ai acelor vremuri, precum: Ion C. Brătianu, Mihail Kogălniceanu, C.A. Rosett, având și susținerea Casei Regale, chiar dacă unele personaje politice conservatoare se opuneau din cauza prețului prea mare care trebuia plătit.

Potrivit istoricului Marian Moise, la sesizările prefectului Remus Opreanu, domnitorul Carol a venit la Constanța, pe 18 octombrie1879, unde a studiat timp de trei zile problema răscumpărării portului şi necesităţile dezvoltării sale. Însuși regele vedea importanţa răscumpărării lucrărilor de la englezi, ca o garanţie a independenţei ţării.

Astfel, după cum aflăm din lucrarea istoricului Marian Moise, „Constanța veche, restituiri necesre”, în 1882, problema răscumpărării a fost dezbătută în cele două Camere ale Parlamentului, în Senat fiind sprijinită de lon C. Brătianu, iar în Camera Deputaţilor de „părintele Dobrogei”, Mihail Kogălniceanu.

Contravaloarea răscumpărării – 16 milioane lei aur

Cu această ocazie, Ion C. Brătianu arăta în şedinţa Senatului din 3 martie 1882 importanța economică dar și geopolitică a portului Constanța

Plămânii, gura prin care să respire şi respiră România este portul românesc la mare la Kiustengea şi Kiustengea are să fie şi cetatea apărării României, cu ea avem să ne punem în raport cu lumea întreagă, prin ea vom avea cea mai mare cale de comunicaţiune a comerţului nostru /…/ Vom cheltui incă 16, 20 sau 25 de milioane, cât va trebui să facem port şi podul peste Dunăre, pe care trebuie să le facem, şi cu aceasta vom da dovada cea mai puternică Europei că suntem o naţiune puternică şi că la noi (vine) viitorul Orientului întreg”, se arată în lucrarea citată.

I.C. Brătianu

Contravaloarea răscumpărării portului Constanța și a căii ferate Cernavodă – Constanţa a fost de 16 milioane lei aur (cu câteva excepții, până la primul război mondial, leul românesc era leu aur, acoperit în aur bancar şi bonuri de tezaur), iar contractul dintre Statul român şi compania engleză a fost finalizat la 9 noiembrie 1882

Sursa foto: Facebook Dan Sambra / Constanța Veche

Cele mai populare

Recent Comments