Marea NeagrăEXCLUSIV Primarul Constanței se pregătește să autorizeze construirea de blocuri pe taluz...

EXCLUSIV Primarul Constanței se pregătește să autorizeze construirea de blocuri pe taluz și plajă. Primăria a emis certificate de urbanism viciate care îi sprijină pe dezvoltatori

Primăria Constanța a emis în ultimii doi ani 12 certificate de urbanism care au ca obiectiv edificarea de blocuri de până la 20 metri și artere auto pe taluz și o porțiune din plaja orașului, zone pe care, potrivit legii, nu se permit construcții cu fundație și care reprezintă patrimoniu inalienabil. 

Mai mult de jumătate dintre cele 12 certificate de urbanism eliberate de municipalitate prezintă vicii de procedură și încălcări ale prevederilor legale.

Certificatul de urbanism este actul premergător obținerii autorizației de construire, prin care primăria aduce la cunoștința solicitantului statutul terenului și indică avizele care trebuiesc dobândite pentru a i se permite edificarea.

Pentru a înțelege mai bine cum a ajuns taluzul să fie amenințat de betoane, amintim că începând cu anii 2000, Radu Mazăre a început să intabuleze abuziv cea mai mare parte din panta care desparte orașul de mare, cu complicitatea tacită a mai multor instituții guvernamentale.

Practic, Primăria Constanța a furat terenurile statului, suprafețe care într-un final au ajuns în sfera de interese a fostului primar. Pentru aceste fapte, Radu Mazăre a fost condamnat în 2019 la 9 ani de închisoare, iar Înalta Curte de Casație și Justiție a României (ÎCCJ) a dispus recuperarea terenurilor și aducerea acestora la situația juridică anterioară. 

Cu toate acestea, atât Administraţia Bazinală de Apă Dobrogea – Litoral (ABADL), cât și Primăria Constanța nu depun eforturi să clarifice problema recuperării terenurilor de pe taluz și aducerea lor din nou în patrimoniul public.

Astfel s-a ajuns ca astăzi mai mulți politicieni și oameni de afaceri să demareze procedurile pentru obținerea autorizației de construire pe porțiunea dintre plajă și creasta falezei.

Publicația noastră a urmărit de-a lungul anului 2023 toate certificatele de urbanism (documente cu caracter public) emise de Primăria Constanța pentru a identifica eventuale proiecte imobiliare pe taluz, despre care aveam indicii că urmează să fie demarate.

Documentele sunt asumate prin semnătură de arhitectul-sef (șeful urbanismului din municipiu), secretarul general al municipiului (care validează legalitatea documentului) și primarul Constanței.

Prezentăm mai jos certificatele de urbanism care par viciate deliberat de Primăria Constanța pentru a facilita construcțiile pe taluz și o mică porțiune de pe plajă.

Certificat urbanism nr. 197 din 11.01.2023, număr cadastral 248114 (suprafață 9.515 mp)

Document eliberat în scopul obținerii autorizației de construire ansamblu cu funcțiuni mixte: locuire, turism și servicii cu regim de înălțime maxim 20 metri (aprox. 6 etaje). Accesul în complex se va face din mijlocul plajei.

Primăria Constanța e eliberat acest certificat de urbanism fără să solicite beneficiarului obținerea avizelor Administraţiei Bazinale de Apă Dobrogea – Litoral (proprietarul de facto al terenului) și de la Comitetului Naţional al Zonei Costiere (CNZC), acorduri obligatorii în cazul oricăror intervenții în zona de coastă a Mării Negre, perimetru de protecție supus unor reglementări speciale.

Certificat urbanism nr. 751 din 10.03.2023, număr cadastral 216450, actualmente dezmembrat în două terenuri cu numerele cadastrale 258259 și 258260 (suprafață totală 3.000 mp)

Document eliberat în scopul obținerii autorizației de construire imobil locuințe colective cu subsol, parter și 4 etaje.

De precizat că în acest caz, Primăria Constanța a condiționat beneficiarul să elaboreze un Plan Urbanistic Zonal (PUZ), deși documentul în sine a fost eliberat în baza unui PUZ. 

Însă aspectul cel mai grav îl reprezintă faptul că documentul arată că este un teren care figurează în dosarul retrocedărilor, în care ÎCCJ a dispus reîntoarcerea în patrimoniul public, așa cum am arătat mai sus.

Certificat urbanism nr. 207 din 17.01.2023, număr cadastral 216428, (suprafață 1.691 mp)

Document eliberat în scopul obținerii autorizației de construire imobil locuințe colective cu subsol, parter și 4 etaje.

În cazul acestui proiect Primăria Constanța nu a solicitat beneficiarului nici măcar avizul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, document elementar în urbanism. De asemenea, din certificatul de urbanism lipsesc avizele ABADL și CNZC.

Certificat urbanism nr. 2010 din 19.07.2023, număr cadastral 258260, (suprafață 2.723 mp)

Document eliberat în scopul obținerii autorizației de construire locuințe colective (blocuri) cu garaj la subsol cu regim de înălțime maxim 18 metri (5 – 6 etaje). 

Primăria Constanța e eliberat acest certificat de urbanism în baza unui PUZ care a expirat pe data de 29.04.2023, cu trei luni înaintea emiterii documentului de urbanism. 

De asemenea, în certificatul de urbanism municipalitatea a ’’omis’’ să solicite beneficiarului obținerea avizului CNZC.

Certificat urbanism nr. 1387 din 17.06.2022, numere cadastrale 234346, 214759, 219572, 232505, (suprafață  7.681 mp)

Document eliberat în scopul elaborării PUZ. 

În cazul acestui proiect Primăria Constanța a solicitat beneficiarului toate avizele legale, însă trebuie subliniat alt aspect – trei dintre cele patru terenuri sunt vizate de dosarul retrocedărilor abuzive, în care ÎCCJ a decis reîntoarcerea în patrimoniul public.

Beneficiarii au elaborat PUZ-ul prevăzut în certificat, care prevede construirea unui complex imobiliar cu clădiri de patru etaje. Proiectul a primit aviz negativ în Comisia Tehnică de Urbanism a Primăriei Constanța, însă acesta nu are valoare întrucât este consultativ. Interesant de precizat este că elaboratorul proiectului este chiar unul dintre membrii Comisiei Tehnice de Urbanism (citește aici).

Certificat urbanism nr. 2024 din 19.07.2023, număr cadastral 212980, (suprafață 472 mp)

Document eliberat în scopul obținerii autorizației de construire locuințe colective, împrejmuire și branșare la utilități.

Primăria Constanța e eliberat acest certificat de urbanism în baza unui PUZ (nr. 292/25.05.2005) care nu are dată de expirare, așa cum prevede legea. Pentru construire, solicitantului i s-a cerut obținerea unui aviz de oportunitate și are interdicție temporară de construire până la elaborarea unui nou PUZ.

Certificat urbanism nr. 2023 din 19.07.2023, număr cadastral 212981, (suprafață 469 mp)

Document eliberat în scopul obținerii autorizației de construire locuințe colective, împrejmuire și branșare la utilități.

Primăria Constanța e eliberat acest certificat de urbanism în baza unui PUZ (nr. 292/25.05.2005) care nu are dată de expirare, așa cum prevede legea. Pentru construire, solicitantului i s-a cerut obținerea unui aviz de oportunitate și are interdicție temporară de construire până la elaborarea unui nou PUZ.

Certificat urbanism nr. 2107 din 26.07.2023, număr cadastral 216945, (suprafață 513 mp), Certificat urbanism nr. 2689 din 06.10.2023, număr cadastral 216945, (suprafață  3.903 mp), Certificat urbanism nr. 1465 din 24.05.2023, număr cadastral 239833, (suprafață 481 mp) și Certificat urbanism nr. 2569 din 22.09.2023, număr cadastral 216945, (suprafață 1.000 mp).

Aceste patru certificate de urbanism au fost emise în vederea informării beneficiarului, stadiu procedural incipient în demersurile urbanistice, motiv pentru care nu le publicăm, însă merită precizat că municipalitatea e eliberat aceste certificat de urbanism în baza unui PUZ (nr. 292/25.05.2005) care nu are dată de expirare, așa cum prevede legea. Pentru construire, solicitantului i s-a cerut obținerea unui aviz de oportunitate și are interdicție de temporară construire până la elaborarea unui nou PUZ.

Certificat urbanism nr. 2153 din 07.08.2023, numere cadastrale 236029 240271 202974 255792 234336 258260 232204 248114, (34.500 mp)

Document eliberat în scopul elaborării drum acces – cel mai interesant certificat dintre cele prezentate.

Avem în față certificatul de urbanism care ne oferă o imagine despre cum au fost gândite drumurile de acces pentru deservirea noilor proiecte imobiliare de pe taluz, pe străzi care se formează din prelungirea străzii Bucovinei, de pe creasta falezei, și se varsă într-o arteră proiectată pe plaja Modern, care se unește cu strada Lebedei spre portul Tomis.

Pe lângă faptul că certificatul de urbanism a fost eliberat în baza unui PUZ expirat, documentul emis de administrația locală este profund ilegal pentru că include trei terenuri ale instituțiilor publice. Două dintre ele aparțin Primăriei Constanța și pentru a pentru a putea fi implicate într-un proiect privat, acesta trebuia supus votului Consiliului Local.

Informațiile oferite de certificatul de urbanism nr. 2153 vor fi abordate pe larg într-un un articol dedicat.

De altfel, cele prezentate astăzi reprezintă preambulul unei povești la care asistăm în timp real, care implică șefii locali ai celor mai mari partide, instituții guvernamentale și blaturi politice. Toate acestea având o miză de sute de milioane de euro – taluzul Constanței. 

Precizăm că subiectul certificatelor de urbanism viciate a fost discutat de autorul articolului cu arhitectul-șef al municipiului, Dan Petre Leu, executivul din afacerea taluzul. În urma discuției purtate vara trecută în biroul șefului de la urbanism, Leu nu a reușit să ne ofere o explicație coerentă. Secretarul general al municipiului, Fulvia Dinescu, care răspunde de legalitatea documentelor, și primarul Vergil Chițac nu au răspuns solicitării noastre de a comenta subiectul.

Deși demersurile urbanistice pentru construcțiile de pe ultimul spațiu verde rămas neatins din Constanța sunt avansate, taluzul nu este încă pierdut. Prefectul se poate autosesiza și poate anula certificatele de urbanism cu hibe, însă avem toate indiciile că Silviu Coșa nu va mișca un deget.

Într-un material următor îți vom prezenta beneficiarii de facto ai taluzului, vom explica cum așa-zisa ’’șosea de coastă’’ va fi de fapt un ciot de stradă care va deservi doar proiectele prezentate mai sus și vom arăta cum Vergil Chițac face compromisul vieții pentru încă un mandat în fotoliul de primar.

spot_img
spot_img

Urmărește-ne pe:

16 COMENTARII

  1. Chițac, se consideră mai sus ,mai bun decât ce este legal.Aici se aliniază toți mafioții, care sunt întrat în conducerea țării, și fura terenul,plaja pe unde își fac cai de acces.Poate or avea parte de locul unde este Mazăre

  2. D N A si celelalte institutii unde dracu or fi? Chiar nu-i pot face vecini de „garsoniera” cu celalalt golan mazare? Organe ce dracu faceti. Va faceti complici la incalcarea legii prin faptul ca nu anchetati aceste fapte de coruptie. Treziti-va si faceti ce trebuie pentru comunitate.

  3. Un nenorocit de primar corupt iar beneficiarii sunt sigur makidonii cărora nu le scapa un cm de construit în Constanța și care mituiesc oricum și orice să-și vadă afacerile infloritoare

    • Bine Andrei, bine punctat!
      Makidonii au pus stăpânire pe tot orașul. Peste tot dai de ei, la toate nivelurile. Ne-au „cotropit”.
      Dacă aș avea putere, as urma exemplul lui Hitler.

      • Nu Machedonii sunt vinovati capabile ci organilii statului mafiot și corupt care daca și-ar face treaba ,macchedonii nu ar mai beneficia ai ceva tu cu machedonii dar și alții beneficiază capabile ca Chitac și mafia nu sunt machedoni

  4. Normal ca da autorizatii.L ati auzit pana acum sa zica ca mai vrea sa candideze. El si la marina tower cand a dat autorizatie s a ales cu 3 apartamente pe numele fiului lui,la fel si cu cel de la pasarela cazino si probabil la fel si aici. Omul isi pregateste pensia…

    • Care pensie ba ca este pensionar de harmata sau vrei sa zici pensia de mafiot și de otreapa dar sa știi țațo ca și noi suntem de vină ca știind cum conduce orașul dacă luptam ne duceam și îi dădeam un șut sa plece acasă dar noi lasi si barfitori

  5. Care pensie ba ca este pensionar de harmata sau vrei sa zici pensia de mafiot și de otreapa dar sa știi țațo ca și noi suntem de vină ca știind cum conduce orașul dacă luptam ne duceam și îi dădeam un șut sa plece acasă dar noi lasi si barfitori

  6. Primarul și cei care au dat avizele viciate,trebuie cercetați și condamnați.Constanta de ani buni este la cheremul unor golani,pe care legile lor îi tolerează.

  7. Este pacat de orasul Constanta! Taluzul acesta era o bariera de spatiu verde intre cladiri/strazi si plaja. Daca planul cu soseaua de coasta si ridicarea acestor constructii va fi dus la sfarsit (nu pot spune „bun sfarsit”) atunci va fi o pierdere pentru totdeanua si ireversibila pentru locuitorii Constantei. Oare cetatenii se vor mobiliza sa opreasca acest proiect?!
    Dupa ce ca suprafata de spatii verzi este mult sub media UE si noi, constantenii, suntem privilegiati sa avem Marea Neagra, sunt O MANA de oameni ale caror actiuni influenteaza pe generatii intregi soarta a 250000 de locuitori.
    Taluzul nu este amenajat dar chiar si asa s a dezvoltat spatiu verde placut. Sa ne imaginam cum ar arata acest spatiu amenajat. Intr-adevar aceste spatii sunt in proprietate privata acum. Dar si aceasta este UN ALT SUBIECT. CUM AU AJUNS si INCA RAMAS in proprietate privata.

    @Dl. Botezatu, in afara de interventia prefectului (de care ati mentionat in articol) ce se mai poate face de alte institutii sau de cetateni in aceasta situatie?

    • Recent s-a înființat o asociație – Faleza Verde, care are ca obiectiv popularizarea subiectului. Din păcate, singura soluție a rămas presiunea publică, care dacă este suficient de mare, are șanse să înduplece autoritățile competente să conteste certificatele de urbanism înainte ca primăria să emită autorizațiile de construire.

  8. Cand sa iese in strada? Eu ca și cetățean nu accept sa se privatizeze! 2 aș fi de acord sa facă ceva sa beneficiem cu toți,pentru constănțeni! Trebuie sa facem un pic de gălăgie!

Comentariile sunt închise.

Doneaza