Autoritățile vorbesc de câțiva ani de un drum expres – „Dobrogea Expres” – conform Master Planului de Transport care va realiza legătura între localitățile Constanța – Babadag – Tulcea Isaccea – Măcin – Brăila. Dacă Podul de peste Dunăre se apropie de finalizare, porțiunea de drum dintre Constanța și Tulcea nu există decât pe niște hârtii.
Vineri, 10 iulie 2020, CNAIR anunța că a semnat contractul de servicii având ca obiect „Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic de Execuție pentru Drum Expres Constanța-Tulcea„, cu ofertantul desemnat câștigător al procedurii de achiziție publică, Asocierea SEARCH CORPORATION S.R.L. – EGIS ROMANIA S.A. Valoarea contractului este de 17.845.626,28 lei fără TVA, iar durata contractului de servicii este de 24 luni de la data de începere a contractului.
După trei ani, se analizează opțiuni de traseu
„Dobrogea Live” a solicitat Companiei Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să spună în ce stadiu se află acum proiectul drumului „Dobrogea Expres”, indicativ DX8.
„În cadrul CNAIR există contractul de „Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic de Execuție pentru obiectivul Drum Expres Constanța – Tulcea”, cu Asocierea Search Corporation SRL – Egis România SA (Lider de Asociere Search Corporation)…În prezent, contractul se află la Etapa 1 a Analizei Multicriteriale privind alegerea variantei optime de traseu”, spune CNAIR.
Citește și: A început asfaltarea Podului suspendat Tulcea-Brăila. „Anul acesta vom circula pe el”
Analiza Multicriteriala Etapa 1 este analizată și de către experții JASPERS, având în vedere faptul ca obiectivul face parte din planul de acțiune al JASPERS. În cadrul acestei etape, se evaluează o serie de opțiuni și combinații de alternative de traseu, analiza realizându-se în baza unor criterii și subcriterii tehnice, financiare, de mediu și sociale, rezultând 2 alternative de traseu, ce vor fi evaluate în Etapa 2.
În cadrul etapei de Analiza Multicriteriala etapa 2 (AMC-2), care va dezvolta opțiunile tehnico – economice de traseu clasate pe locul 1 si 2, se vor analiza din punct de vedere al tuturor criteriilor care este varianta optimă de traseu pentru care urmează a se realiza în cadrul Studiului de Fezabilitate.
După finalizarea AMC Etapa 2 și alegerea variantei optime de traseu, următoarea etapă este aceea de realizare a Studiului de Fezabilitate.
„În cadrul acestei etape, Prestatorul va realiza toate studiile de teren (hidraulic și hidrologic; studiu geotehnic; studiu topografic, arheologic, obținerea avizelor și acordurilor inclusiv obținerea acordului de mediu), pentru varianta optimă și va întreprinde toate demersurile necesare pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate”, spune CNAIR.
Citește și: Ce se întâmplă cu proiectul „Alternativa Techirghiol”. Localitățile unde vor fi afectate rețelele RAJA
Când se va trece la executarea drumului
După finalizarea Studiului de Fezabilitate (care avea termen de doi ani din 10 iulie 2020), indicatorii tehnico economici vor fi avizați în cadrul C.T.E.-CNAIR-S.A. urmând apoi să parcurgă toate etapele de avizare până la aprobarea prin Hotărâre de Guvern, respectiv avizare în cadrul C.T.E. – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și avizare în cadrul Consiliului Interministerial.
Totodată, prestatorul va proceda la realizarea Proiectului Tehnic de Execuție, și a documentației necesare obținerii Autorizației de Construire.
„Lansarea procedurii privind execuția “Drumului Expres Constanța – Tulcea”, va fi demarată ulterior finalizării serviciilor de proiectare în conformitate cu prevederile Contractului de servicii (elaborare Studiu Fezabilitate, Proiect pentru Autorizarea lucrărilor de Construire, elaborare Proiectul Tehnic de Execuție și pregătirea documentatiei de atribuire a contractului de execuție lucrări) perioada aferentă finalizării etapei de proiectare fiind estimată pentru trimestrul III 2024”, adaugă CNAIR.
Discuții cu MApN
Deoarece variantele viitoare de traseu ale drumului Constanța – Tulcea interferează cu zone militare, CNAIR spune că a fost realizată o corespondență cu reprezentanții Ministerului Apărării Naționale, cu scopul de a identifica varianta optimă de traseu, respectând măsurile de siguranță impuse.
„Până la acest moment, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) din Ministerul Transporturilor nu a solicitat MApN acordul/avizarea proiectului de infrastructură la care faceți referire. La solicitarea CNAIR, Statul Major al Apărării a transmis, în luna decembrie 2022, informații cu privire la restricțiile și distanțele minime de siguranță pe care beneficiarul/proiectantul trebuie să le respecte față de obiectivele militare situate în proximitatea variantelor de traseu propuse pentru comunicația rutieră Drum expres Constanța – Tulcea”, au declarat pentru „Dobrogea Live” reprezentanții MApN.