Deputata constănțeană Cristina Rizea (PSD) afirmă că mutarea Gării Constanța la marginea orașului este o greșeală, în contextul în care acest demers a fost însușit de Primăria Constanța într-un document premergător elaborării unui PUZ din zona CFR.
Mutarea gării Constanța la marginea orașului, pe centură, ar fi o decizie greșită, care ar crea mai multe probleme decât ar rezolva. Actuala gară este amplasată într-o zonă centrală, strategică, cu acces direct la transportul public urban și periurban. O astfel de schimbare ar distruge un nod de transport vital, transformând gara într-un punct greu accesibil pentru locuitorii orașului, navetiști și turiști. În loc să avem un centru de mobilitate urbană bine conectat, ne-am alege cu o structură izolată la marginea orașului, ceea ce ar descuraja utilizarea trenurilor pentru călătorii zilnice sau vizite turistice.
Efectul direct? O creștere masivă a timpilor de deplasare, ceea ce ar duce la o dependență mai mare de mașini și transport rutier, contribuind astfel la aglomerarea traficului și la poluare crescută în oraș. În loc să reducem presiunea asupra infrastructurii rutiere, mutarea gării la periferie ar forța zeci de mii de pasageri să utilizeze mașini personale sau autobuze pentru a ajunge în centru, complet contrar scopului unui sistem de transport eficient și sustenabil. S-ar crea o cerere suplimentară pentru transport rutier, blocând arterele principale și crescând emisiile de noxe. Este un non-sens din punct de vedere al mobilității urbane, în contextul în care ar trebui să încurajăm exact opusul: utilizarea transportului feroviar, reducerea traficului auto și promovarea soluțiilor de mobilitate ecologice.
Mai mult, liniile de cale ferată deja existente permit introducerea trenului metropolitan chiar de mâine. Avem la dispoziție infrastructura necesară pentru a organiza transport rapid pe rutele Constanța – Năvodari – Mamaia Nord sau pe direcția Mangalia și Cernavodă. Cu o planificare eficientă și trenuri de capacitate medie, această rețea ar putea deveni coloana vertebrală a transportului public în zona metropolitană Constanța, conectând rapid și comod toate localitățile din jur. În schimb, ce ar aduce mutarea gării la periferie? Lipsă de accesibilitate și un timp irosit în plus pentru cei care încearcă să ajungă în centrul orașului, fie că sunt localnici, turiști sau navetiști din localitățile vecine.
Impactul acestei decizii asupra calității vieții locuitorilor ar fi dezastruos. Constanța este deja printre orașele cu cea mai scăzută calitate a vieții din România, iar relocarea gării la periferie nu ar face decât să agraveze situația. Pentru locuitorii din Constanța, a avea acces rapid și facil la transport public este esențial. Mutarea gării ar adăuga noi bariere, forțând locuitorii să își reconfigureze întreaga rutină zilnică, crescând timpul petrecut în trafic și reducând oportunitățile de a ajunge la locul de muncă, la școală sau la servicii publice. În loc să îmbunătățim viața cetățenilor printr-o rețea de transport metropolitan modernă, mutarea gării ar compromite orice progres în această direcție, izolând și mai mult comunitățile locale.
Investitorii care doresc să desființeze actuala gară și să transforme zona într-un nou HUB Urban trebuie să înțeleagă că o astfel de dezvoltare va avea nevoie de o conectivitate modernă și rapidă, nu de o gară izolată la periferie. Noile proiecte urbane nu pot funcționa eficient fără legături directe de transport cu restul orașului și cu zonele periurbane. Trenurile metropolitane sunt esențiale pentru a lega noul hub de Aeroportul „Mihail Kogălniceanu” și Mamaia Nord, unde s-au construit peste 60.000 de unități noi de cazare. Fără o astfel de rețea de trenuri rapide și accesibile, întregul concept de dezvoltare a unui hub urban și de afaceri va suferi din cauza izolării și a lipsei de accesibilitate.
Orașele europene moderne ne arată că o gară centrală bine integrată este esențială pentru un sistem de transport eficient. Exemplele sunt nenumărate: Amsterdam, Copenhaga, München – toate aceste orașe și-au consolidat transportul urban și regional în jurul gărilor centrale, pentru că au înțeles că un astfel de nod de transport trebuie să fie accesibil pentru cât mai mulți locuitori. Dacă aceste orașe nu își mută gările la periferie, de ce am face-o noi, când deja avem o infrastructură centrală, funcțională?
Constanța este un oraș turistic de importanță națională, iar turiștii au nevoie de acces rapid și ușor la atracțiile principale: plajele, zona istorică, hotelurile și restaurantele. Turiștii care sosesc din alte orașe nu ar trebui să fie întâmpinați cu o gară izolată la marginea Constanței și cu un drum suplimentar până în centru. În special în sezonul estival, când traficul pe litoral este oricum sufocat, o astfel de măsură ar îndepărta călătorii și ar reduce atractivitatea orașului ca destinație de vacanță. În plus, pentru navetiștii care folosesc trenul zilnic, timpul suplimentar de călătorie până în centrul orașului ar fi pur și simplu inacceptabil.
Mutarea gării nu ar face decât să complice mobilitatea pentru toată lumea: costuri ridicate pentru a adapta rețeaua de transport public local la noua locație, crearea unei structuri izolate și lipsa unei strategii integrate de transport. Este o risipă de bani și de resurse. În loc să investim în mutarea gării, fondurile ar trebui direcționate către modernizarea și extinderea rețelei de tren metropolitan pe infrastructura existentă. Actuala gară poate fi transformată într-un hub intermodal modern, care să conecteze trenurile metropolitane cu transportul public urban și cu alte soluții de mobilitate, precum stații de biciclete sau vehicule electrice.
Mai mult, dacă luăm în considerare și potențialul legăturii feroviare spre Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu” Constanța, mutarea gării devine și mai lipsită de sens. În loc să construim un nou terminal la periferie, ar trebui să ne concentrăm pe extinderea rețelei feroviare actuale pentru a oferi acces direct între gară, oraș și aeroport. Astfel, Constanța nu doar că ar avea o gară centrală bine conectată, dar și un aeroport integrat în rețeaua europeană principală de transport feroviar (TEN-T), ceea ce ar transforma orașul într-un nod logistic major și un exemplu de mobilitate sustenabilă. O gară la periferie ar compromite aceste planuri, ducând la o izolare a orașului de la rețeaua feroviară internațională și la pierderea unor oportunități de dezvoltare pe termen lung.
Mutarea gării ar însemna pur și simplu un pas înapoi pentru Constanța, un oraș cu potențial de a deveni un centru regional de mobilitate modernă. În loc să relocăm gara și să creăm complicații inutile, ar trebui să valorificăm la maximum rețeaua feroviară existentă și să investim în adaptarea acesteia pentru trenuri metropolitane. Transportul feroviar trebuie să fie ușor accesibil, rapid și eficient, nu ascuns la periferie și complicat de folosit. O gară centrală modernizată și integrată în rețeaua metropolitană este cheia pentru viitorul Constanței ca hub regional de transport, turism și dezvoltare.
În concluzie, mutarea gării din Constanța la periferie ar reprezenta un regres semnificativ pentru dezvoltarea orașului și pentru calitatea vieții locuitorilor săi. Specialiștii în transport și urbaniștii sunt unanimi în a sublinia că o astfel de decizie ar duce la izolarea unui nod vital de transport, la creșterea timpilor de deplasare, la aglomerarea traficului și la pierderea unei oportunități de a dezvolta un sistem de mobilitate modern și sustenabil. În loc să creăm o gară la marginea orașului, soluția ideală ar fi modernizarea gării centrale existente și integrarea acesteia în noul hub urban planificat, transformând-o într-un centru intermodal bine conectat, care să asigure legături rapide și eficiente între trenuri, transportul public urban și zonele periurbane.