Guvernul PSD – PNL – UDMR a propus un proiect legislativ, aflat la Senat, „prin care blochează efectiv orice proiect de dezvoltare al UAT-urilor riverane Mării Negre”, atrage atenția deputatul Bogdan Bola (Forța Dreptei).
Codul Amenajării Teritoriului, Urbanismului și Construcțiilor (CATUC) a fost depus de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administraţiei în Senat.
„Codul, un document deosebit de important, cuprinde, printre multe alte aberații pe care le vom dezvolta altă dată, un articol care va bloca orice proiect de infrastructură în zona litoralului românesc. Culmea este că senatorii au votat FAVORABIL în toate Comisiile de specialitate unde acest proiect a intrat până la acest moment”, spune Bogdan Bola.
Articole controversate
Astfel, articolul 205 din acest Cod prevede pedeapsa cu închisoare de la 3 luni la un an sau amendă pentru „realizarea și amplasarea de noi coridoare de transport rutier, feroviar și a elementelor de infrastructură precum și a infrastructurii tehnico-edilitare la o distanță mai mică de 2000 metri față de banda litorală de protecție sau în cadrul benzii litorale de protecție”. Adică orice proiect de infrastructură – un drum, rețele de gaze sau de apă, de termoficare – nu va mai putea fi realizat la mai puțin de 2.1 km de la linia țărmului.
De asemenea, „emiterea autorizaților de construire pentru realizarea noi coridoare de transport rutier, feroviar și a elementelor de infrastructură precum și a infrastructurii tehnico-edilitare la o distanță mai mică de 2000 metri față de banda litorală de protecție sau în cadrul benzii litorale de protecție”, se pedepsește tot cu închisoarea de la 3 luni la un an sau cu amendă. Astfel, orice primar va comite o infracțiune dacă va emite o autorizație să se facă un drum, un trotuar, să se tragă chiar și curent electric. !
„Cele două articole blochează efectiv orice fel de proiect de dezvoltare de infrastructură pe care o administrație locală riverană Mării Negre ar vrea să o facă. Inclusiv municipiul Constanța nu va mai putea face o asfaltare, un simplu trotuar la mai puțin de 2 kilometri de mal. Gândiți-vă că de la creasta falezei din oraș, pe o distanță de 2.1 km (până după Gară, să zicem) nu se va mai putea face ABSOLUT NIMIC! Senatorii PSD – PNL au votat asta, iar primarii PSD – PNL habar nu au! Nu le pasă în niciun fel”, adaugă deputatul Forța Dreptei.
Proiectele de pe litoral, în pericol
Bogdan Bola spune că proiectele de infrastructură rutieră, precum cel de electrificare a căii ferate spre sudul litoralului sau de realizare a unui drum expres (Alternativa Techirghiol) vor fi puse în pericol de a se realiza dacă acest Cod trece în varianta actuală. de asemenea, continuarea proiectului de înnisipare de un miliard de euro, bani europeni, care este în plină desfășurare pe litoralul nostru, este în pericol.
„Nu înțeleg cum astfel de articole au putut fi inserate în acest Cod, articole vădit rău intenționate la adresa oamenilor care trăiesc în zona litorală, cu efecte directe asupra dezvoltării turismului și vieții noastre de zi cu zi. Cine și ce interese au dictat astfel de articole?”, se întreabă parlamentarul.
Forța Dreptei va depune în Senat amendamente care să repare aceste aberații și speră că toți oamenii politici din Dobrogea vor sesiza la timp pericolul votării în forma actuală a proiectului CATUC.
„Așa că, dragi colegi parlamentari de la celelalte partide parlamentare, mai puțină gargară, mai puțină demagogie și haideți să ne aplecăm mai mult asupra faptelor. Hai să ne facem meseria așa cum ar trebui, nu doar să punctați frumos ce vă zic alții și să țineți discursuri sforăitoare și lipsite de conținut! Și poate vorbiți și cu colegii USL-iști din Senat să respingă sau să scoată această mizerie până ajunge la plen”, spune Bogdan Bola – Forța Dreptei.
Art. 205 din CATUC spune așa:
alin. b) realizarea de noi coridoare de transport rutier, feroviar și a elementelor de infrastructură precum și a infrastructurii tehnico – edilitare la o distanță mai mică de 2000 de metri față de banda litorală de protecție sau în cazul zonei benzii litorale de protecție.
alin. c) elaborarea și eliberarea documentațiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism fără respectarea prevederilor legale prinvind extinderea localităților rurale și continuarea de noi rețele de transport.
alin. d) emiterea autorizațiilor de construire pentru realizarea și amplasarea de construcții noi pe plajă și pe banda litorală de protecție
alin. e) emiterea autorizațiilor de construire pentru realizarea de noi coridoare de transport rutier, feroviar și a elementelor de infrastructură precum și a infrastructurii tehnico – edilitare la o distanță mai mică de 2000 de metri față de banda litorală de protecție sau în cadrul benzii litorale de protecție.
Precizare: banda litorală de protecție este zona de minimum 100 de metri de la limita cea mai înaltă a țărmului sau de la cornișa falezelor.
sursa foto: Apele Române (arhivă)