În perioada 16-18 octombrie se pot depune ofertele pentru închirierea unuia dintre cele 28 de perimetre din mediul marin pentru o perioadă de 20 de ani, conform unui anunț făcut de Apele Române. Cei interesați vor putea valorifica aceste perimetre pentru cultivarea resurselor acvatice vii. Acest lucru se întâmplă după patru ani de când țara noastră are o reglementare în domeniu ce permite astfel de închirieri ale unor sectoare de mare teritorială. Unul dintre inițiatorii și susținătorii demersului este deputatul de Constanța Bogdan Bola (partidul Forța Dreptei).
„România intră, în sfârșit, în normalitate și o să valorifice marea teritorială. Vom putea mânca midii și rapane românești, nu doar importate de la vecinii care știu să-și potențeze resursele. În anul 2020, Guvernul Ludovic Orban a reglementat valorificarea mării teritoriale (HG nr.183/2020), dar a fost nevoie de încă patru ani, în care m-am luptat cu cei care au condus Ministerul Mediului, ca acest lucru să devină realitate“, spune Bogdan Bola.
El explică faptul că nu a fost ușor să-i convingă pe cei de la Mediu că, de exemplu, durata contractelor de închiriere a suprafețelor de mare teritorială trebuie crescută de la 4 la 15 ani sau chiar mai mult, dacă vrem ca pescarii români să poată beneficia de predictibilitate și de fonduri europene.
„Este, așadar, un proiect pe care am reușit să-l duc la bun sfârșit, deși piedicile puse de cei din partidele de la putere au fost la tot pasul. A fost nevoie de multe adrese, interpelări și solicitări pentru a se ajunge aici. Dar nu mă voi opri acum. Am depus și o inițiativă legislativă care să le permită institutelor de cercetare să aibă acces gratuit la aceste suprafețe de mare teritorială pentru cercetări”, adaugă Bola.
Ul alt proiect al deputatului este realizarea Planului de amenajare a spațiului maritim, un document crucial care definește distribuția spațială și temporală a activităților și utilizărilor în apele marine, inclusiv zonele de acvacultură, pescuit, exerciții militare, extracția materiilor prime, infrastructuri portuare și hidrotehnice, rutele de transport maritim, instalațiile pentru explorarea resurselor energetice, activitățile turistice și patrimoniul cultural subacvatic.
Acest Plan ar fi trebuit finalizat până în ianuarie 2020, lucru care s-a întâmplat abia la sfârșitul lui 2023..